GEZICHT OP (WINTERS) ZUTPHEN ERFSTUK TEKST BRIGIET BLUIMINCK Het is eind november 2019 en winter. Schaatsen op de IJssel, zoals in de tijd van Barent Avercamp? Daar kunnen we alleen nog van dromen. We zijn al blij als de baan van de Zutphense IJsvereniging open gaat. Hoe anders was dat in de tijd van Avercamp. Hij schilderde in circa 1665 'Gezicht op Zutphen'. We zien de bevroren IJssel, een bron van vermaak voor veel inwoners van de stad, en de torens van de Nieuwstadskerk, het Wijnhuis en de Sint Walburgiskerk. In de periode 1565-1665 werden veel schilders in de Nederlanden geïnspireerd door de gemiddeld zeer koude winters. Klimatologen spreken ook wel van een Kleine IJstijd. Kunstschilder Barent Avercamp was een neef van de bekende Hendrick Avercamp, die vermoedelijk zijn leermeester is geweest. Aangezien zijn winterlandschappen met ijspret veel overeenkomsten hebben met die van zijn oom, werd Barents werk lange tijd toegeschreven aan Hendrick. Pas begin twintigste eeuw werd duidelijk dat er twee schilderende Avercampen bestonden. Barent Avercamp woonde het grootste deel van zijn leven in zijn geboorteplaats Kampen, maar verbleef ook bijna tien jaar in Zutphen Barent Avercamp (1612/3 - 1679) Gezicht op Zutphen, ca. 1665, olieverf op paneel Collectie Stedelijk Museum Zutphen

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphense Pracht (vanaf 2012) | 2019 | | pagina 43