ONDERNEMEN IN EEN MONUMENT kwamen vrij bij de verbouwing, we vonden het mooi om het zo te laten,' zegt Ellen. De laatste eigenaar vóór Hein en Ellen had in het (inmiddels voormalige) schaftlokaal z'n piano staan. 'En z'n bibliotheek was in de ruimte ernaast. Hij was een medicus, woonde aan de IJsselkade.' Aan de Berkelkade kwam hij dan even tot rust. Ellen noemt 't Pakhuys, vergeleken bij andere accommodaties in de stad, 'meer naar binnen gekeerd,' 'Een plek voor reflectie'. ZESKANTIGE SCHOORSTEEN Hein staat op, hij maakt een wandeling door het gebouw: eerste zaal, tweede zaal (voor concerten en voorstellingen) - het kan één grote zaal worden: de wand is verschuifbaar. De toiletten, het voormalige schaftlokaal, de voormalige bibliotheek, de keuken. Waar ten tijde van de industriële revolutie een koffiebrander was geïnstalleerd. Die in relatie stond tot. 'Kom maar kijken.' Hein opent een zijdeur en opeens staan we buiten. 'Daar, op het dakterras. En zeskantige schoorsteen, is heel bijzonder. We hebben hem laten restaureren. Grappig hè? Een fabriekspijp, midden in de stad, maar je zit er niet tegen aan te hikken: hij is historisch.' Hiervandaan kun je een blik werpen op de achterzijde van de bovenwoning waar het voor de neo-Zutphenaren allemaal begon. 'Vorige zomer heb ik de buitenkant geschilderd. Het ziet eruit als een soort stadsboerderij, vind je niet?' We lopen om het pand heen terug naar de voorkant, de Berkelzijde. De rivier is in de Zutphense binnenstad gereduceerd tot niet erg toegankelijke gracht. Hein Reitsma is een van de trekkers van het project 'Berkel in de stad' - om die toegankelijkheid te vergroten. 'Een ambtenaar zei: Als de rivier meer zou uitnodigen, kun je activiteiten binnen misschien integreren met het water. Genieten van de kabbelende Berkel.' Genieten van de Zutphense pracht van buiten. De achtergevel van het pand met de zeskantige schoorsteen

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphense Pracht (vanaf 2012) | 2019 | | pagina 66