1 INTERVIEW IecTorl saLuTe 7vC 2UTPHSHS STADSÜED Sulmii lift retht.md mil dc hariifclSWd VfW Cultuur, spert, iitdenvus.&ad vartlvftuuKftiml Iftvtvtvys. - - - - - - - V^Tdc twee <n twintigste september van Her jaar OnacsHnrn wgentienKondettl ecu en tachtig i* cbc.Angclustorni opnieuw geplaatst- (Ttormedc heef de restauratie van Het uitwendige vun deze kerk- Wrfonmn na deTwccdc Wereldoorlog her hoogste punrbcreiltf- mRyk* Provincie ai ^ernan!* die-in nauwe samenwerking met de Kijbdiensr voordelWomintenkiwoijj deze restauratie Hebben mogelijk gemaakt- 0e Uidiiuj berustte bij HctArdiiicctcnbureiu JdeincimnAfos-tenBrDcke teVeljJ- Tiet werk werd uitgevoerd doordcAaiincmeiscombinatie jiulsH^oAVoudetiberg te ZutpHov De feitelijke herplaatsing is medeverricHr door de plvHcvfddircaeiir van dcRijksdiei 1st voor de Wionuii kti terizoig "Jonkheer Ingcnieur^^t van Nispen tot Scvetucr Namens dcKcrkvooody der Hervormde (Jci 1: Gebedenboek van Maria van Gelre 2: Het Zutphens stadslied 3: Maria van Gelre met haar gebedenboek 4: Ooorkonde die verwerkt is in het Angelustorentje op de HOE WORDT IEMAND KALLIGRAAF? 'In mijn geval begon het thuis door mijn vader. Hij had een boerderij, maar kon prachtig schrijven. Als hij dat deed, maakte hij zijn hele bureau leeg waardoor het een heel voornaam moment werd. Dat is me altijd bijgebleven. Eenmaal op school bleek ik het ook goed te kunnen, het mooi schrijven. Na diverse opleidingen heb ik me toegelegd op kalligrafie en heraldiek door zelf mensen op te zoeken die mij het ambacht konden leren. Ik ben onder meer in Engeland geweest, waar ik les heb gehad van vooraanstaande docenten.' EN OPEENS WAS KALLIGRAFEREN HELEMAAL HIP? 'Ja. Ik heb van 1980 tot 2000 zo'n twintig jaar lang iedere dag les gegeven. En net zo snel als de hype kwam, zo snel ging hij ook weer. Maar ondertussen had ik wel voldoende opdrachtgevers, zodat ik kon blijven kalligraferen.' IS HET EEN UITSTERVEND BEROEP? 'Ik schat dat er op dit moment enkele honderden kalligrafen zijn in Nederland. En iedereen die mooi schrijft, bijvoorbeeld in een poëziealbum, is eigenlijk óók kalligraaf. Ik weet niet of de jeugd er nog mee bezig is. Ik heb de indruk dat er in ieder geval op scholen minder aandacht is voor schrijven.' WAT MAAKT U ZOAL? 'Dat is heel divers. In Zutphen kalligrafeer ik veel oorkondes voor de gemeente, de kerken en allerlei verenigingen. Zo doe ik al jaren de Paltsprijs, een stimuleringsprijs van het Wijnhuisfonds voor particulieren en bedrijven die hun pand of locatie op cultuurhistorisch verantwoorde wijze opknappen. Maar ik werk ook veel buiten Zutphen. Onder meer voor de Ridderlijke Duitsche Orde, Balije van Utrecht, een aantal ridderschappen en de Hoge Raad van de Adel waarvoor ik wapens bijteken in boeken of adelsdiploma's maak als iemand wordt ingelijfd in de adelstand. Al gebeurt dat nog maar zelden. En in Museum Het Valkhof in Nijmegen is nog tot 6 januari de tentoonstelling 'Ik, Maria van Gelre' te zien. Daar staat Maria. Haar jurk is helemaal nagemaakt, net als het gebedenboek dat ze vasthoudt. Daarvoor heb ik de twee bladzijden beschreven die open liggen.' WAAR VINDEN WE UW WERK? 'Veel van wat ik gemaakt heb, is in particulier bezit. En sommige oorkondes zijn heel goed verstopt. Zo zit in een 58

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphense Pracht (vanaf 2012) | 2018 | | pagina 58