Marie Antoinette Toekomstmuziek moderne piano? 'Fortepiano's zijn recht besnaard. Alle snaren lopen parallel. Bij moderne piano's zijn de snaren gekruist, een fundamenteel andere constructie, er is veel meer sprake van een wolk van geluid, omdat de snaren met elkaar meetrillen.' De ontwikkeling ging sinds de eerste 18e-eeuwse 'fortes' razendsnel. Tijdens Beethovens leven werd het instrument gestaag verbeterd. Fijn voor de componist, die streed tegen zijn opkomende doofaeid. 'Hij wilde méér geluid, méér toetsen, een gespierder instrument.' Zelf fortepiano spelen? Dat mag, op sommige van de instrumenten in het museum. En wie niet weet hoe dat moet, kan zich uitleven op de pianola. Die hoef je alleen maar aan te trappen: het instrument voert daarna voorgeprogrammeerde muziek uit. 'Een soort radio', zegt Spek. Spotify avant la lettre. Een etage hoger.opnieuw fortepiano's zo ver het oog reikt. Dit is het open restauratie-atelier, waar het publiek de pianotechnici aan het werk kan zien. 'Meer een werkplek dan een tentoonstellingsruimte', zegt Spek, terwijl hij met één hand leunt op een nieuwe aanwinst: de piano van wijlen Rudy Kousbroek, de auteur van het boek 'De aaibaarheidsfactor'. Zo heeft elk instrument in het museum zijn verhaal. Daarover gesproken: de restaurateurs zijn juist bezig met het opknappen van de tafelpiano van Marie Antoinette, koningin van Frankrijk in de achttiende eeuw. Jurn Buisman complimenteert Roland Spek met de inrichting van het museum. 'Heeft-ie toch maar mooi in vijf maanden voor elkaar gekregen.' Helemaal geklaard is de klus nog niet, zo ontbreekt de audio nog. Maar Buisman is meer dan content met wat er in korte tijd is gebeurd. 'We hebben hier veel meer ruimte tot onze beschikking dan in Amsterdam. Wij laten het publiek het monumentale huis zien en we combineren dat met muziek. Waar wij ons specifiek op richten is de historische (piano)muziek in z'n eigen context. Op oude instrumenten in een daarbij passende omgeving. De omvang van onze collectie maakt dat wij veel meer kunnen dan wie dan ook in Nederland. Je moet naar het buitenland om iets vergelijkbaars te vinden. Dat maakt ons uniek. Ons fortepianofestival is zelfs het grootste ter wereld. Groter dan Brugge, groter dan Boston. Goed, het geeft misschien aan dat het over het algemeen kleinschalige festivals zijn. Maar toch.' Het mooie van die oude instrumenten? 'Moderne piano's hebben een enigszins gestandaardiseerd geluid. Fortepiano's hebben elk een eigen karakter. Of ziel, zo je wilt. Een van onze Japanse fortepianisten zegt het zo: als je een fortepiano lang niet hebt bespeeld, kost het je vier maanden om de ziel van het instrument weer terug te vinden.' Objecten met een ziel. Dat geldt niet alleen voor de instrumenten in het Geelvinck Museum. Het geldt net zo goed voor de in ere herstelde panden zelf. Er zit weer muziek in De Wildeman, in dat pareltje. Muziek uit het verleden én toekomstmuziek. Tekst: Sander Grootendorst

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphense Pracht (vanaf 2012) | 2018 | | pagina 53