Er ZiT WEER MUZIEK IN HUIS ÜE WiLDEMAN
Zaadmarkt 88
In huis De Wildeman is sinds vorig jaar het Geelvinck Museum gevestigd, gespecialiseerd in historische
piano's. Het pand heeft een facelift ondergaan, niet vóóruit, maar terug in de tijd. De bezoeker waant
zich weer in de achttiende of negentiende eeuw, de tijd van.Ludwig van Beethoven. Van wie, zoals
bij menig Zutphenaar bekend, het gerucht gaat dat hij in deze stad is geboren. Waar of niet waar
(hoogstwaarschijnlijk niet). maar dat gerucht, dat sprookje, dat nemen ze Zutphen niet meer af.
Gekomen om te blijven
Kamers met karakter
Beethoven (1770-1827) speelde in zijn dagen op een fortepiano,
zoals het instrument tot 1876 zou heten, voordat het werd
vervangen door het huidige moderne concertinstrument. Hij
componeerde er beroemde stukken op als 'Für Elise' en de
'Mondschein Sonate'. Wie het Geelvinck Museum binnengaat,
zal merken dat het méér dan een beetje ook een Beethoven
Museum is. En nog iets aardigs, voordat we samen met Maud
Arkesteijn (degene die de leiding van het museum op het idee
bracht hierheen te verhuizen), Roland Spek (de manager die
de tentoonstelling inrichtte) en Jurn Buisman (zakelijk leider)
het gebouw betreden: Henriette Polak - wél echt geboren in
Zutphen en in 1974 oprichter van het museum voor beeldende
kunst - steunde in haar dagen (1893-1974) ensembles die oude
muziek speelden. ,,Wij zetten hier voort waarvoor zij zich altijd
heeft ingezet', lacht Buisman.
Afgelopen november is er een intentieverklaring getekend, wat
betekent dat het Geelvinck in principe blijft in Zutphen. Na
het vertrek van het Henriette Polak Museum was aanvankelijk
sprake van een tijdelijk onderkomen voor het museum annex
muziekpodium. Maar het ziet er naar uit dat de fortepiano's
van Geelvinck zijn gekomen om te blijven. De vraag is nog
wel in welke vorm het wordt gegoten. Jurn Buisman: 'Het is
mooi dat de gemeente ons deze kans biedt. Nu is het zaak de
volgende stap te zetten. Essentieel is dat het museum op den
duur wordt gedragen door Zutphen zelf. Het is de bedoeling
dat het een Zutphense stichting wordt.' De intentieverklaring
van de gemeente voelt als een belangrijke steun in de rug, zegt
Buisman. Dankzij subsidie van onder meer de Rijksdienst voor
het Cultureel Erfgoed (ook de gemeente deed een duit in het
zakje) kan een haalbaarheidsonderzoek worden uitgevoerd.
Is de uitkomst positief - Buisman gaat daarvan uit -, dan
kunnen praktische zaken als een goede toiletvoorziening en een
verbeterde klimaatbeheersing aan bod komen.
Iedereen die De Wildeman voor het eerst weer bezoekt sinds
het als museum van beeldende kunst werd ontmanteld, heeft de
metamorfose ogenblikkelijk in de gaten. Roland Spek legt uit: