Er ZiT WEER MUZIEK IN HUIS ÜE WiLDEMAN Zaadmarkt 88 In huis De Wildeman is sinds vorig jaar het Geelvinck Museum gevestigd, gespecialiseerd in historische piano's. Het pand heeft een facelift ondergaan, niet vóóruit, maar terug in de tijd. De bezoeker waant zich weer in de achttiende of negentiende eeuw, de tijd van.Ludwig van Beethoven. Van wie, zoals bij menig Zutphenaar bekend, het gerucht gaat dat hij in deze stad is geboren. Waar of niet waar (hoogstwaarschijnlijk niet). maar dat gerucht, dat sprookje, dat nemen ze Zutphen niet meer af. Gekomen om te blijven Kamers met karakter Beethoven (1770-1827) speelde in zijn dagen op een fortepiano, zoals het instrument tot 1876 zou heten, voordat het werd vervangen door het huidige moderne concertinstrument. Hij componeerde er beroemde stukken op als 'Für Elise' en de 'Mondschein Sonate'. Wie het Geelvinck Museum binnengaat, zal merken dat het méér dan een beetje ook een Beethoven Museum is. En nog iets aardigs, voordat we samen met Maud Arkesteijn (degene die de leiding van het museum op het idee bracht hierheen te verhuizen), Roland Spek (de manager die de tentoonstelling inrichtte) en Jurn Buisman (zakelijk leider) het gebouw betreden: Henriette Polak - wél echt geboren in Zutphen en in 1974 oprichter van het museum voor beeldende kunst - steunde in haar dagen (1893-1974) ensembles die oude muziek speelden. ,,Wij zetten hier voort waarvoor zij zich altijd heeft ingezet', lacht Buisman. Afgelopen november is er een intentieverklaring getekend, wat betekent dat het Geelvinck in principe blijft in Zutphen. Na het vertrek van het Henriette Polak Museum was aanvankelijk sprake van een tijdelijk onderkomen voor het museum annex muziekpodium. Maar het ziet er naar uit dat de fortepiano's van Geelvinck zijn gekomen om te blijven. De vraag is nog wel in welke vorm het wordt gegoten. Jurn Buisman: 'Het is mooi dat de gemeente ons deze kans biedt. Nu is het zaak de volgende stap te zetten. Essentieel is dat het museum op den duur wordt gedragen door Zutphen zelf. Het is de bedoeling dat het een Zutphense stichting wordt.' De intentieverklaring van de gemeente voelt als een belangrijke steun in de rug, zegt Buisman. Dankzij subsidie van onder meer de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (ook de gemeente deed een duit in het zakje) kan een haalbaarheidsonderzoek worden uitgevoerd. Is de uitkomst positief - Buisman gaat daarvan uit -, dan kunnen praktische zaken als een goede toiletvoorziening en een verbeterde klimaatbeheersing aan bod komen. Iedereen die De Wildeman voor het eerst weer bezoekt sinds het als museum van beeldende kunst werd ontmanteld, heeft de metamorfose ogenblikkelijk in de gaten. Roland Spek legt uit:

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphense Pracht (vanaf 2012) | 2018 | | pagina 51