Lampen van oude ansichten Gastenverblijf Dat luistert heel nauw, want je moet bijvoorbeeld echt een goede mortelsamenstelling gebruiken.' Het is een van de dingen die Anton heeft geleerd op de cursussen van de Monumentenwacht. 'Ik heb niet leren metselen, maar weet nu wel waar ik op moet letten bij oud metselwerk.' De weergang op de muur is nu voorzien van monumentale dakpannen om het fraaie historische beeld te behouden. Mirjam memoreert nog maar eens dat hier ooit soldaten patrouilleerden en emmers kokende olie over de vijand gooiden. Door de werkplaats in de stadsmuur kom je uit op de lange smalle tuin met zicht op de Berkel. Ook hier hebben Mirjam en Anton veel werk verzet en terrasmuurtjes aangebracht om het geleidelijk verloop naar de Berkel te breken. Teruglopend ziet de achtergevel van het huis er prachtig uit. Net als aan de voorzijde hebben de bewoners er fraaie passende lampen aangebracht. Hetzelfde soort als je op oude ansichtkaarten tegenkomt. De straat heeft met haar armoedige tl-armaturen op een of andere manier de boot gemist bij het laatste straatverlichtingsplan voor de binnenstad. Misschien omdat de straat aan belang inboette na het bombardement in 1944 en de eerdere deportatie van de Joodse inwoners door de nazi's. De winkels en cafés verdwenen en het nieuwe station werd zo gesitueerd dat de logische toegang tot het centrum elders kwam te liggen. Van binnen oogt het huis ruim en licht. De serre is een heerlijke plek om aan tafel te zitten eten of de krant lezen en de doorbraak in de muur naar de studio van Mirjam breekt de pijpenla en maakt de kamer nog lichter. Een belangrijke ingreep was de verlegging van de trap naar boven waarmee een zelfstandige opgang is gecreëerd voor het gastenverblijf. Beide huizen hebben indrukwekkende zolders en kelders waar de bewoners graag nog bouwhistorisch onderzoek willen laten doen. Door: Agnes van Brussel

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphense Pracht (vanaf 2012) | 2017 | | pagina 45