Lampen van oude ansichten
Gastenverblijf
Dat luistert heel nauw, want je moet bijvoorbeeld echt een goede
mortelsamenstelling gebruiken.' Het is een van de dingen die
Anton heeft geleerd op de cursussen van de Monumentenwacht.
'Ik heb niet leren metselen, maar weet nu wel waar ik op moet
letten bij oud metselwerk.' De weergang op de muur is nu
voorzien van monumentale dakpannen om het fraaie historische
beeld te behouden. Mirjam memoreert nog maar eens dat hier
ooit soldaten patrouilleerden en emmers kokende olie over de
vijand gooiden.
Door de werkplaats in de stadsmuur kom je uit op de lange smalle
tuin met zicht op de Berkel. Ook hier hebben Mirjam en Anton
veel werk verzet en terrasmuurtjes aangebracht om het geleidelijk
verloop naar de Berkel te breken. Teruglopend ziet de achtergevel
van het huis er prachtig uit. Net als aan de voorzijde hebben de
bewoners er fraaie passende lampen aangebracht. Hetzelfde soort
als je op oude ansichtkaarten tegenkomt. De straat heeft met haar
armoedige tl-armaturen op een of andere manier de boot gemist
bij het laatste straatverlichtingsplan voor de binnenstad. Misschien
omdat de straat aan belang inboette na het bombardement in 1944
en de eerdere deportatie van de Joodse inwoners door de nazi's.
De winkels en cafés verdwenen en het nieuwe station werd zo
gesitueerd dat de logische toegang tot het centrum elders kwam
te liggen.
Van binnen oogt het huis ruim en licht. De serre is een heerlijke
plek om aan tafel te zitten eten of de krant lezen en de doorbraak
in de muur naar de studio van Mirjam breekt de pijpenla en
maakt de kamer nog lichter. Een belangrijke ingreep was de
verlegging van de trap naar boven waarmee een zelfstandige
opgang is gecreëerd voor het gastenverblijf. Beide huizen hebben
indrukwekkende zolders en kelders waar de bewoners graag nog
bouwhistorisch onderzoek willen laten doen.
Door: Agnes van Brussel