DE SCHELPENKOEPEL Verschillende plafonds Verborgen geheimen Het was in 1697 dat baron van Walraven van Heeckeren zijn tuin wilde moderniseren volgens de laatste modetrend. Vermoedelijk kwam hij vanwege een voorgenomen huwelijk met een Zweedse gravin en banden met de koning van Zweden, Karel XI, in aanraking met de beroemde Zweedse architect Horleman. Deze maakte het ontwerp voor de tuinkoepel en de tuin. Zo kwam het dat de tuin werd versierd met water- en rotspartijen. Ook werd de schelpenkoepel gebouwd en ingelegd met schelpen, koralen, mineralen en gesteente. Destijds een teken van rijkdom. De Hollandse zeevaarders namen tijdens hun reizen veel kleurige, tropische schelpen en slakkenhuizen mee naar huis. Vanwege hun zeldzaamheid waren die schelpen alleen weggelegd voor rijke adel en gegoede burgers. In Nederland kennen we slechts drie schelpengrotten: in Zutphen, bij kasteel Rosendael in Rozendaal en één bij paleis het Loo in Apeldoorn. zijn het oudst en de kelder is later uitgebreid met het middenstuk.' Omdat de kelder niet te klimatiseren is, is ervoor gekozen alle museumstukken in klimaatvitrines te leggen. 'De kelder is behoorlijk laag. We hebben overwogen deze uit te diepen, maar onder meer vanwege de kosten en de problemen waar we dan op zouden stuitten, is besloten de hoogte te nemen voor wat het is. In dit geval pakt het heel goed uit en versterken de ruimte en de tentoonstelling elkaar zelfs.' Aangekomen op de begane grond roepen de zalen beelden op uit vervlogen tijden. Toch is over het interieur en het gebruik van de kamers in de 17e eeuw weinig tot niets bekend. 'Schouwen en dergelijke zijn er destijds allemaal uitgehaald. Daar hebben we niks van teruggevonden. Op oude tekeningen hebben we wel een doorkijkje gezien. Dat zijn de togen in het deel van het Stedelijk Museum Zutphen waar je nu achter glas de archeologische dienst aan het werk ziet. Deze togen zijn ouder dan de 17e eeuwse gevel uit de tijd van de familie Van Heeckeren, maar hoe oud ze precies zijn is onbekend. Het was een wens van archeologie om een inkijkje naar het archeologisch werk te geven. Daarvoor leenden deze togen zich uitstekend.' Steins wijst op een vreemde hoekaansluiting bij het grote raam richting archeologie. 'De hoek maakt hier als het ware een sprong, waardoor je precies ziet waar de vernieuwde gevel in de 17e eeuw is geplaatst.' Het prachtige balkenplafond in de kamers beneden kwam bij de renovatie weer tevoorschijn. 'Toen we hier startten in 2015 was dit opgedeeld in verschillende kleine ruimtes. Aan de moerbalken zagen we echter dat dit oorspronkelijk twee kamers waren', aldus Steins. 'Daarom hebben we de muur teruggeplaatst op zijn oorspronkelijke plek. In die muur is de klimaattechniek geïntegreerd, zodat we dit zoveel mogelijk uit het zicht van de bezoeker kunnen houden. Én het leverde extra expositieruimte op.' Overal in het stadspaleis zitten al dan niet subtiele verwijzingen naar de historie van de panden. Zo bestonden de ruimtes van

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphense Pracht (vanaf 2012) | 2017 | | pagina 6