Toegankelijkheid Horta Reclamebeleid De IJssel Haar eigen boerderij Kloostertuin En die toegankelijkheid is volgens Van Brussel op veel meer plekken toegenomen. 'Het Koelhuis, de Wijnhuistoren, de Oude Wasserij, de Kruittoren, de bibliotheek in de Broederenkerk, het Archief en het nieuwe museum in de Hof van Heeckeren: als bezoeker van de stad beleef je die historie zoveel meer als je echt in een pand mag kijken. Mede dankzij goed erfgoedbeleid van de gemeente en de inzet van het Wijnhuisfonds en de mensen van monumentenzorg en archeologie wordt Zutphen steeds aantrekkelijker als stad.' Ook op onverwachte plekken vind je volgens de scheidend hoofdredacteur historie. 'Neem Horta aan de Lange Hofstraat. Natuurlijk al een prachtig pand op zich, maar als je na binnenkomst naar links loopt, zie je in het tweede pand onder een hoge tafel een stapel kloostermoppen liggen. Bij de doorbraak van het ene pand naar pand 'Die Rosendale' zijn er uit de muur een aantal stenen bewaard gebleven. Er is bij zo'n doorbraak altijd een zeker spanningsveld, omdat je de authenticiteit van de panden aantast, maar ik vind het wel mooi dat er een aantal stenen in de winkel ligt. Daardoor kun je nu een stuk muur uit de dertiende eeuw aanraken en vastpakken. Daarmee wordt de geschiedenis ook hier weer letterlijk tastbaar.' Niet alleen de toegankelijkheid veranderde door de jaren heen, ook aan de schreeuwerige uithangborden kwam een eind. 'Wat ik onder meer heb zien veranderen door de jaren heen, is het reclamebeleid. De eisen waaraan een winkelpui in Zutphen moet voldoen wat betreft de reclameborden die er mogen hangen zijn tegenwoordig een stuk strenger dan in 1980. Dat heb je niet zo in de gaten, totdat je in een andere historische stad komt. Dan valt het opeens op hoe schreeuwerig dat is en hoe veel mooier Zutphen is geworden sinds dat hier niet meer mag.' De rivier, die zo'n belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis van Zutphen, speelt ook een grote rol in het leven van Agnes. In haar boerderij in Cortenoever, op een steenworp afstand van de IJssel, geniet ze samen met man Frits van het buitenleven. En op een mooie dag loopt ze zo in een klein uur langs de IJssel naar Zutphen. 'Een van de mooiste plekken van de stad is voor mij als je onder de Cortenoeversebrug doorloopt en dan uitkijkt over de rivier. Op de achtergrond is het silhouet van Zutphen te zien en de rivier op de voorgrond is iedere keer weer anders. Soms is hij smal, soms lijkt het wel een meer. Telkens als ik daar sta, verwonder is me weer over de schoonheid. Ik krijg altijd een goede bui van Zutphen.' De reden voor Agnes om na vijf jaar te stoppen met Zutphense Pracht is helder. 'Ik heb vijf jaar met heel veel plezier Zutphense Pracht gemaakt, maar het is een intensieve klus. We hebben in vijf jaar tijd maar liefst 100 monumenten beschreven. Ik heb altijd heel veel ideeën voor andere projecten en door tijdgebrek kon ik die lange tijd niet uitvoeren. Nu ontstaat er weer ruimte om dat wel te doen. En daarbij, ik ben 64. Ik hou van buiten zijn op ons boerderijtje en reizen en hoop dat de komende jaren veel te kunnen doen.' Hoewel Agnes de stad enorm heeft zien opbloeien de afgelopen jaren, heeft ze ook nog één wens voor Zutphen. 'Ik hoop dat er nog iets moois gebeurt met de tuin van het Broederenklooster. Het is een van die mooie, onverwachte pareltjes van de stad. Een serene plek, nét buiten het winkelgebied. Hoe mooi zou het zijn als je hier in de toekomst heerlijk kunt zitten met een boek of juist even helemaal niks?' Tekst: Brigiet Bluiminck

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphense Pracht (vanaf 2012) | 2017 | | pagina 23