Hans 't Mannetje Dubbelzinnig nader inzien niet handig: ze staken zo ver uit, dat karren er met hun lading tegenaan botsten. Toen de stadsbesturen belasting gingen heffen op de borden, vervingen veel burgers ze door platte gevelstenen. De stenen geven een adres aan, maar kunnen ook een vermaning of kennisgeving bevatten, in de hoop de voorbijganger op het rechte pad te houden. Vanaf het moment dat in de 19e eeuw de huisnummering werd ingevoerd, hadden de gevelstenen geen nut meer en werden de meeste verwijderd of overgeschilderd. Ook in Zutphen zijn weinig oude stenen bewaard gebleven, maar dankzij Hans 't Mannetje zijn er dus wel veel nieuwe. In het prachtige boek 'Gevelstenen en Hans 't Mannetje', dat de beeldhouwer samen met Ina Wilbrink schreef, staat dat hij in Nederland waarschijnlijk de enige was die ze fulltime hakte. Omdat gevelstenen buiten Nederland nauwelijks voorkomen, was het dus uniek wat hij deed. Maar hoe uniek ook, veel geld brachten zijn stenen aanvankelijk niet op. Hij kreeg steun van een paar supporters, die nieuwe opdrachten binnenbrachten. Later kreeg hij steeds vaker opdrachten vanuit de nieuwbouw. Daar zaten particuliere opdrachtgevers tussen, maar ook gemeenten, woningbouwcorporaties en zorginstellingen. Omdat 't Mannetje een tijdlang in Zutphen heeft gewoond, worden in deze stad veel gevels gesierd met zijn moderne stenen. Ze zijn vaak te herkennen aan de dubbele of driedubbele betekenis die ze hebben. Ook kunnen er woordspelingen in zitten die verwijzen naar de opdrachtgever. Typisch voor 't Mannetje zijn verder de bijzondere voorwerpen die hij op de stenen aanbrengt. Die kunnen zelfs eigentijds zijn, zoals een boormachine, vliegtuig of motorboot. De moderne gevelstenen van 't Mannetje bevinden zich op verschillende plekken in Zutphen. De grootste concentratie vinden we in de omgeving van Armenhage en Oudewand. Begrijpelijk, als je bedenkt dat de beeldhouwer zelf op Oudewand 47 heeft gewoond. In de zijgevel van dit pand zit een steen met een lege nis, op de onderrand staat 'DE KENNIS'. Het simpele woordje 'kennis' betekent niet alleen wijsheid, maar ook een 'nis die je kent'. Denk maar aan 'kenmerk' of 'kenteken', dat een merk of teken is waaraan je iets kent. Het is een duidelijk voorbeeld van de dubbelzinnigheid die typerend is voor 't Mannetje. Laten we, nu we toch op de Oudewand zijn, meteen de rest van de moderne gevelstenen in deze buurt bekijken. Op nummer 53 zien we een liggende steen met een klompje, voorzien van het opschrift 'HET KLOMPJE'. De steen geeft de oude huisnaam aan: grote kans dat hier een klompenmaker heeft gewoond. Tussen de ramen van huisnummer 43 is een steen aangebracht met een iets naar links en naar voren gekantelde etsplaat. Op de boven- en onderrand staat het opschrift 'DE ETSPLAAT GEEFT LICHT WEER'. Hier woont graficus Wim van der Hans 't Mannetje werd in 1944 geboren in Hillegom. In 1960 ging hij naar de Amsterdamse Kunstnijverheidsschool. Hoewel hij het op die school maar enkele maanden volhield, ontdekte hij daar wel dat hij boetseren leuk vond. Hij meldde zich als hulp en uitvoerder aan op het atelier van beeldhouwer Liesbeth Sayers in Bennebroek. In 1962 werd hij toegelaten op de beeldhouwafdeling van de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten. Twee jaar later kwam hij als leerling en uitvoerder terecht bij Hildo Krop, de laatste Amsterdamse stadsbeeldhouwer. Daar leerde 't Mannetje hakken in steen, hout, aardewerk en brons. In 1968 ging het 'Restauratieatelier Uilenburg' van start, een werkplaats die op kunsthistorisch verantwoorde wijze de decoratieve onderdelen van monumentale gebouwen in Amsterdam herstelde. 't Mannetje kreeg de leiding over het atelier en leidde jonge mensen op in het restaureren van gebeeldhouwde bouwfragmenten. In deze periode maakte hij zijn eerste gevelstenen. In 1974 besloot het bestuur van het atelier ermee te stoppen en nam 't Mannetje de zaak over. Toen in 1982, als gevolg van de recessie, de subsidie voor het atelier wegviel, hield 't Mannetje het nog enkele jaren vol, maar in 1986 hief hij de zaak op. Hij vertrok uit Amsterdam en vestigde zich in Dronten, waar hij verderging met het maken van gevelstenen. Enkele jaren later verhuisde hij naar Zutphen en weer later naar Dieren. In 2005 nam 't Mannetje samen met enkele supporters het initiatief voor de Stichting tot Bevordering van de Moderne Gevelsteen (SBMG), met als doel de 'landelijke bevordering van de moderne gevelsteen, opgevat als beeldhouwwerk'. De SBMG (www. modernegevelstenen.nl) zet zich in voor een bredere toepassing van gevelstenen op woonhuizen, boerderijen, bedrijfspanden en zorginstellingen. De nieuwsbrief 'De Gedachtenis' biedt beeldhouwers, opdrachtgevers en andere liefhebbers een podium voor verdieping en discussie.Hans 't Mannetje overleed op 2 mei 2016. Zutphensepracht.nl

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphense Pracht (vanaf 2012) | 2016 | | pagina 53