De dubbele betekenis VAN gevelstenen Ssasr Éis kïïsb asgj «SfilL mmmm*. M •■eiwSBli «•Jgjji Gevelstenen vallen niet op. Ze zijn vaak grijs en zitten zo hoog op een huis geplakt, dat je blik er niet direct naar toe getrokken wordt. Maar er zijn uitzonderingen. Iedereen die door de Zutphense Spiegelstraat loopt, houdt verrast zijn pas in als hij op de hoek van de Broederenkerkstraat de rode gevelsteen ziet met een rij muzieknoten. Niet alleen de steen is bijzonder, ook het verhaal daarachter stemt tot nadenken. Want zou je een musicus vragen de noten te spelen, dan hoor je de straatroep van de Joodse voddenkoopman Meyer Lipschits (1832 1908). De riedel waarmee hij klanten wierf is door de Zutphense componist Brandt Buys als melodielijn vereeuwigd, en door het Wijnhuisfonds aangebracht op een pand in de wijk waar Meyer Lipschits met zijn voddenkar rondliep. Het is een moderne gevelsteen, amper zestien jaar oud. Van die stenen zijn er in Zutphen veel meer te vinden. Denk maar aan de gevelsteen op de hoek van Barlheze en Heukestraat. Omdat in dit pand ooit een spekrokerij zat, prijkt er een gevelsteen op met het inmiddels uitgestorven Achterhoekse steiloor- of stagoorvarken, dat het Gelderse spek leverde. De maker van deze moderne gevelstenen is Hans 't Mannetje, een beeldhouwer die eind jaren zestig gefascineerd raakte door wat een gevelsteen de voorbijganger kan vertellen over een huis en zijn bewoners. Hij begon met het hakken van gevelstenen toen hij een jaar of 25 was. Tot aan zijn dood in mei van dit jaar, bijna een halve eeuw later, vervaardigde hij 236 gevelstenen die in heel Nederland te zien zijn. Vroeger en nu Om de functie van gevelstenen te begrijpen moeten we terug naar de 17e eeuw, toen de welvaart toenam en de steden groter en onoverzichtelijker werden. Om te zorgen dat klanten hen toch konden vinden, hingen koopmannen en ambachtslieden een uithangbord aan hun pand. Daar stond op hoe het huis heette, wie de eigenaar was of welk ambacht er werd uitgeoefend. Die uithangborden bleken bij IL.

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphense Pracht (vanaf 2012) | 2016 | | pagina 52