Poseren voor Sjollema Het probleem om een goede locatie voor een museum te vinden is nu weer net zo actueel als 44 jaar geleden Het was toen ook geen gemakkelijke opdracht om de kunstcollectie van de Stichting Henriette Antoinette onder te brengen en er gingen heel wat vergaderingen overheen voordat er een houdbaar besluit was. Beduusd c JMïl</e n ui n (ftMii/n Op 14 september 1971 vond het eerste oriënterende gesprek plaats tussen burgemeester Roeters van Lennep, mevrouw Doornink- Hoogenraad, museumdirecteur en de heer van den Bergh, penningmeester van de Stichting Henriette Antoinette. Henriette Polak had 3,5 ton aan deze stichting beschikbaar gesteld om een hoogwaardige collectie moderne kunst samen te stellen en passende huisvesting van de collectie te regelen. Bijna vier jaar later, op de eerste zomerdag van 1975, gingen de deuren open van het museum op de Zaadmarkt in het statige pand De Wildeman. Het was bijzonder verdrietig dat Henriette Polak de opening in haar geboortestad niet meer mee mocht maken. Ze overleed volkomen onverwacht op 12 april 1974. Het pand De Wildeman was niet de eerste keuze van de gemeente. Het Hof van Flodorf in de Halterstraat was aanvankelijk in beeld. Maar het werd De Wildeman, omdat het pand meer te bieden had. Aan de achterzijde was het verbonden met een middeleeuws pakhuis en tussen de panden zat een schuilkapel, die in 1628 was gemaakt voor het houden van katholieke erediensten. Het pakhuis was in bezit van de Stichting Wijnhuisfonds, die bereid was het te verkopen. De Wildeman zelf was vroeger een herberg en wijnkoperij en was aan het begin van de negentiende eeuw verbouwd tot woonhuis. Hoe bijzonder het was dat een stad als Zutphen zo'n museum in de schoot geworpen kreeg, blijkt wel uit krantenberichten in het Algemeen Dagblad en NRC-handelsblad van juni 1975. NRC schrijft: Zutphen is waarschijnlijk het enige Nederlandse stadje van nog geen 30.000 inwoners dat een eigen museum van hedendaagse kunst bezit. En in het Algemeen Dagblad: Het oude stadje Zutphen is er een beetje beduusd van: Henriette Polak Schwarz, legendarische beschermvrouwe van musici, filosofen en talloze culturele verenigingen, heeft midden in het centrum aan de stijlvolle statige Zaadmarkt een compleet museum vol twintigste- eeuwse kunst neergezet. Met veel bewondering praat conservator Lian Jeurissen over Henriette Polak, die ondanks het leed van de tweede wereldoorlog, waarin ze haar echtgenoot, een dochter, haar moeder en zus verloor, haar leven na de oorlog oppakte. "Ze was een sociaal bewogen vrouw die grote belangstelling had

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphense Pracht (vanaf 2012) | 2015 | | pagina 16