Column Dissonant n l_Lui.g_ULUL,W|j_Lliaut We kunnen weer voldaan terugkijken op het Open Monumentenweekend. De Stentor vond het minder stoffig dan voorheen; en dat vanwege het rolschaatsen in de Buitensociëteit. Al die niet historische attracties op die dagen konden mij altijd gestolen worden; maar toch... Altijd die grijze muizen met hun deskundige uitleg met een meute andere grijze muizen achter zich aan! Iets moderner, eigentijdser mag ook wel. Gewoon zo'n prachtig gebouw open zetten voor zoiets geinigs als rolschaatsen, iets leuks doen in een monument, zonder die uitleg. Verfrissend! De nieuwsgierigheid naar het gebouw komt vanzelf, later of niet. Ik was zelf in het Open Monumentenweekend zo'n grijze deskundige muis. Bij het station waren er in totaal 28 mensen die in 6 rondleidingen mijn verhaal wilden horen. Ik kan natuurlijk de gebrekkige informatievoorziening van de N.S. de schuld geven, maar toch... Het gaat om één van de top- 100-wederopbouwmonumenten van Nederland, volgens de Rijksdienst. Hoe komt het dat zo weinig mensen dit kunnen waarderen? 'De gulden snede' is niet gehanteerd zei een van mijn toehoorders. Dat klopt denk ik. De verhouding tussen lengte en dikte van de superslanke zuilen is heel anders dan die van de klassieke bouwstijl waar het gebouw aan refereert. Architect Schelling was een functionalist en gebruikte niet meer materiaal dan nodig. Door gebruik van betonijzer, dat (heel nieuw!) trekkracht kon opnemen, kan je probleemloos veel slankere constructies maken. Ons oog zoekt van nature het bekende, de harmonie en is niet gewend aan de schoonheid van de disharmonie, de dissonant. Je wordt verrast, op het verkeerde been gezet. Dat is zijn kracht. En mooi toch dat Schelling de van nature gehaaste treinreiziger wil gerust stellen. Hij zorgt voor rust door eenvoud en overzichtelijkheid door het glas in de voorgevel. Zo helpt hij ons te leven met de disharmonie van het gewone leven. Heel anders is onze sprookjesachtige oude middeleeuwse binnenstad met zijn sierlijk golvende gevellijnen, waardoor je bij iedere stap die je doet, wordt verrast door nieuwe oude schoonheid. Maar mag er ook 's iets moois eigentijds tussen; een verrassende dissonant? Conservatief is geen scheldwoord als het om monumenten gaat, maar toch... Dat eindeloze gedoe rond de bouw van het veelbelovende cultuurcentrum bij de Broederenkerk, met zijn diverse bezwaarmakers. Je hebt de categorie omwonenden, die bang zijn om wat zonlicht te missen. Dan zijn er mensen die bang zijn het (niet historische) uitzicht op de Broederenkerk kwijt te raken. En er zijn de mensen die denken dat herdenken plaatsgebonden is; alles moet blijven zoals het is. En dan nog de plaatselijke horeca, die bang is voor omzetverlies. En dat terwijl zo'n prachtig eigentijds museum weer een heel nieuwe categorie mensen naar Zutphen zou kunnen trekken, zoals gebeurt in Zwolle bij de Fundatie met die verrassende 'rare' bol op het dak. Al deze categorieën sluiten de rijen in hun angst voor verandering. En blijft alles bij het oude? Zutphen is geen Zwolle; Zutphen is een prachtig geconserveerde provinciestad, gehecht aan zijn sprookje. Maar sinds kort hebben we een alternatief: Het SSR-gebouw, zonder bieb, zonder VVV, geen nieuwe eigentijdse poort naar de stad? Het compromis van de haalbaarheid? Misschien houdt de provincie, met de geldbuidel, voet bij stuk en komt het toch nog goed. Tussen mijn rondleidingen door nam ik een pilsje bij Het Koelhuis. Wat een plek, wat een sfeer, wat een verademing! Het café is zo prachtig onbehouwen. Die toiletgroeptegels tegen de voorgevel; hopelijk blijven ze zitten! Ze prikkelen de fantasie, de nieuwsgierigheid. Wat gebeurde hier vroeger? Nooit affiikken die tegels! Het café van het Koelhuis is een on-Zutphense plek. Hier kun je vermoeden dat de rest van de wereld er anders uitziet dan in ons mooie oude Zutphen. Wat een verademing! 39

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphense Pracht (vanaf 2012) | 2014 | | pagina 39