Art Deco voorgevel Televisie als concurrent Uit de doorsnede van Houtmarkt 64 blijkt de hoogte van de begane grond. RAZ - collectie bouwtekeningen toen naar elders. Daarna kwam er een meubelbedrijf in. Op oude ansichten is nog de naam van het bedrijf te ontcijferen: 'Frederiks meubelbedrijf. Simone Spangberg en Linda Mierop, twee van de 75 vrijwilligers die het huidige filmhuis draaiend houden, deden in verband met het 95-jarig jubileum onderzoek naar de geschiedenis van Luxor. Zij vonden aan de hand van oude ansichten de naam van het meubelbedrijf Frederiks, op de gevel aan de Houtmarkt. "Het pand is altijd gemakkelijk te lokaliseren naast het Volkshuis," vertelt Simone. "Maar lang niet alle voorgangers van het Luxor filmtheater zijn terug te vinden." Met Linda doorzocht ze oude kranten op gegevens over de opening van Luxor. In de tijd van de opening heerste de Spaanse griep, de wereldwijde epidemie, die ook in Zutphen veel levens eiste. Waarschijnlijk is de opening uitgesteld vanwege de Spaanse griep. Enkele jaren na de opening werd het pand verbouwd en voorzien van de huidige voorgevel. Deze voorgevel is in 1925 ontworpen door De Groninger architect J. Wibbelink en siert nog steeds de Houtmarkt. Helaas is er wat achterstallig onderhoud. Fraai is de entree met een brede naar boven versmallende trap, die via een grote pui toegang geeft tot de begane grond. Heel functioneel is de bijna pandbrede luifel waar bezoekers, die wachten om een kaartje te kopen, kunnen schuilen voor de regen. De gehele pui is gedecoreerd met tegels in art deco stijl. Je ziet twee afteeldingen van een somber en een lachend gezicht. Ze zijn vast bedoeld om te illustreren dat een film verschillende emoties op kan roepen. Ook de tegelvloer dateert uit die tijd. De huidige directeur, Joeri Bonsel, heeft veel oog voor de stijl van de voorgevel. Hij zorgde voor een heel nieuwe huisstijl met een heel eigen lettertype, waarvoor de belettering op het pand model stond. Binnen in het pand is veel veranderd. In het bouwhistorisch onderzoek van 2009 wordt vastgesteld dat veel van de oorspronkelijke indeling bij een verbouwing in 1987 is verdwenen. Met bijgaande tekening illustreert bouwhistoricus Jeroen Krijnen de originele constructie van het pand. Boven de kelder zie je een ongewoon hoge begane grond van 5,40 meter, die nog steeds in de voorgevel te zien is. Het filmtheater Luxor kent een geschiedenis van ups en downs. Mevrouw Zieren maakte het allemaal mee. Vóór het televisietijdperk was de film razend populair. Ze vertelt dat er zeven dagen in de week twee voorstellingen waren, een om 19 uur en een om 22 uur. Op zondagmiddag is er een matinee. Voor de hoofdfilm is er het polygoon journaal en daarna een korte film, bijvoorbeeld Laurel en Hardy. Na de komst van de televisie loopt het bezoekersaantal fors terug. In de hoogtijdagen zijn er naast directeur Zieren wel drie mensen in dienst, na 1980 doet Zieren alles zelf, de kaartverkoop, het draaien van de film en verkoop van ijsjes in de pauze. In 1988 verkoopt hij de bioscoop omdat het niet meer rendabel is. Intussen is er in Zutphen een nieuw initiatief, de Stichting Filmtheater Zutphen. Met een filmweek onder het motto 'Zutphen verdient een filmtheater' lukt het de stichting de financiering van een verbouwing rond te krijgen, Tussen 1987 en '89 wordt Luxor verbouwd tot een comfortabele zaal met 80 zitplaatsen en een café in de gewel&elder. Een nieuwe organisatie die grotendeels op vrijwilligers draait, zorgt tot op heden voor een goed lopend filmhuis.

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphense Pracht (vanaf 2012) | 2014 | | pagina 14