De restauratie van de Sint Jan Toekomst voor de Nieuwstadkerk dankzij muziek Vier miljoen Zeshonderd benefietconcerten "Op paaszaterdag in alle vroegte onder het zachte ochtendlicht, voel ik me zo blij dat het gelukt is. Dan zingen we met het Gregoriaans Getijdenkoor de Metten en de Lauden op het priesterkoor van de Sint Jan. We staan te zingen tussen de vijf gerestaureerde vensters met de nieuwe gebrandschilderde ramen." Wim Laurensse is zichtbaar ontroerd als hij dit vertelt. Het is de muziek, de plek van het priesterkoor gericht naar het oosten en het licht van opkomende zon door de vensters. Op zo'n moment realiseert hij zich dat het hem allemaal waard was. Het restauratieproject van de Sint Jan ofwel de Nieuwstadkerk duurde 28 jaar en Laurensse gaf er leiding aan. "Dit jaar is het alweer tien jaar geleden dat we het restauratieproces afrondden,"vertelt hij. "Toen pastoor van Eijk me in oktober 1977 vroeg of ik dit op me wilde nemen heb ik geen moment geaarzeld, maar ik had geen idee dat het zo lang zou duren. Ik werkte als projectcoördinator bij Bouwfonds. Dat had maar weinig met bouwkunde te maken." Maar Van Eijk had het wel goed gezien. Laurensse is als geen ander in staat om mensen te enthousiasmeren. Vanaf het begin was het duidelijk dat de kerk zelf een belangrijke financiële bijdrage moest leveren. "De pastoor had het over een miljoen. Gulden was het nog. De rest van het geld, zeven miljoen, was rijkssubsidie." Het werd uiteindelijk 14 miljoen gulden, waarbij de kerk zelf vier miljoen in bracht." Hoe krijg je in 'hemelsnaam' vier miljoen bij elkaar voor de restauratie van een kerk? En dat in een tijd dat het aantal gelovigen overal in het land hard terugliep? "Het gaat niet in eerste instantie om de kerk en de parochianen, maar om het monument," stelt Laurensse. Kerken met hun torens zijn voor de stad belangrijke monumenten en worden nu steeds vaker gebruikt als podia. De Sint Jan loopt daarin voorop. Dat bleek nog vorig jaar tijdens het tweejaarlijks cellofestival, waarvan Wim Laurensse de oprichter is. Bijna niemand hield het droog bij de fenomenale cellomuziek in de ambiance van de Sint Jan. Wethouder Hans La Rose verzuchtte dat hij nog nooit zoiets moois had gehoord. En hij was niet de enige. De kerk als monument in combinatie met de muziek hebben het gebouw gered. En dat het gelukt is heeft veel te maken met de passie en drive van Wim Laurensse. Laurensse is een liefhebber van klassieke muziek. De cello is zijn favoriete instrument. Op de gedeelde tweede plaats komen de hobo en het orgel. Begin jaren tachtig was hij presentator van een KRO radioprogramma op zondagavond. Het programma heette: 'Daar word ik stil van'

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphense Pracht (vanaf 2012) | 2014 | | pagina 9