Het pand bevat een aantal Jugendstil elementen, waaronder
het grote balkonhek, een hek voor het raam op de bovenste
verdieping (als een soort Frans balkonnetje) en een windvanger.
Ook die hebben een verhaal. “Het smeedijzer van het hek was
geroest en de windvaan was verrot. Ik wilde ze laten restaureren
en zo laten behandelen dat ze nooit meer zouden roesten.” In
zijn zoektocht naar een bedrijf dat dit zou kunnen, kwam Kors in
Oostenrijk uit, het land van de oude ambachten én het land waar
de Jugendstil deels zijn oorsprong heeft. Het balkonhek werd in
stukken gezaagd, in Oostenrijk gerestaureerd en vervolgens in
zijn geheel in een groot chemisch bad gelegd om te ‘vertinnen’.
Dezelfde behandeling kreeg ook de windvaan.
Kerksteegje 3 is waarschijnlijk in 1904 gebouwd, dat jaartal staat
althans in een glas in lood-raam op de bovenste verdieping.
Boven de garagedeur, die volledig in oorspronkelijke stijl is
gerestaureerd en weer strak in de monumentgroene verf staat,
prijken twee raampjes in glas-in-lood. Op het linker raam staat
het symbool van de Vrijmetselarij, nagemaakt van het origineel
en uitgevoerd in dubbelglas. In het gespiegelde andere raam staat
een afbeelding van de weegschaal van Vrouwe Justitia. Een idee
van Kors en een hommage aan zijn vrouw die juriste is. “Er zat
gewoon glas in en toen heb ik dit verzonnen.”
Creativiteit en fantasie bezit Michaël Kors in ruime mate. Hij
wijst naar het straatnaambordje: Korssteegje.“ Verderop is ook
een Kerkstraatje 3 en daardoor worden de brieven vaak verkeerd
bezorgd. Toen heb ik dit bordje laten maken.”
dak is gelicht om die nieuwe rand te metselen.”
Vlak onder de gele rand bevindt zich een bredere rand over
de hele gevel in de kleuren rood-wit-blauw, de kleuren van de
Nederlandse vlag. “Wist je,” vraagt Kors “dat de rode stenen
eigenlijk paars zijn? Van een afstand lijkt paars echter rood. Dat
wisten de mensen honderd jaar geleden al!”