Mooi-heftig Ben even gaan kijken bij dat lelijke Gideongat in de stad naast de Broederenkerk. Ik had er niks mee, naoorlogse Zutphenaar die ben ik. Ik kom er nooit; behalve als ik gauw voor sluitingstijd naar de bieb moet; ik denk snel te zijn en steek zo diagonaal mogelijk door het plantsoen. Schiet niet op. Die plek is wat het moet zijn: een heftig lelijk gat; hier vielen duidelijk die dodelijke bommen. Dat mooi-heftige ervan maakt indruk, maar dat lelijke De 4-mei-plek moet hiér blijven; dat mag duidelijk zijn. Maar het gaat hier niet alleen om onze oorlogsdoden maar vooral om 'gerechtigheid en vrijheid', zo las ik op de hoofdplaquette bij het Gideonbeeld. Hier hoort onlosmakelijk ook de bevrijding gevierd te worden. Trouwens Gideon was, zo leert de Bijbel, de bevrijder van het Volk God's van de Midianieten. Het nieuwe cultuurgebouw plus monument zou een vrijheids-monument kunnen worden. Vrije uiting van kunst en cultuur zijn immers nauw verbonden met het begrip vrijheid. Het monument verdiept en vergroot daarmee zijn betekenis en wordt daarmee toekomstbestendig. Daarmee stopt het gesteggel over ruimteverdeling: 'hoeveel wordt geknabbeld aan het monument?' en 'waar begint het nieuwe gebouw Het hele complex wordt dan monument! Ook op 5 mei hierheen dus. Maar dan moet die nieuwe plek wel mooi-heftig vrijheid uitstralen: een nieuwe noordelijke futuristische stadspoort? Van de Stationsstraat over de Berkel door de Gideonpoort via het Rosmolen-hofje de stad in. Die poort moet minstens een zelfde roerende schoonheid hebben als de rest van de stad. En niet 'qua materiaal en kleurkeuze aansluiten bij het gebouwde in de omgeving'. Zo spannend als de hal van het gemeentehuis: een heftige confrontatie van oud en nieuw met wederzijds respect. Graag een gebouw dat de ultieme vrijheid van de menselijke geest uitdrukt. Een monument wat ons herinnert aan het pijnlijke verleden, maar meteen verwijst naar de toekomst en toont waarom de bevrijding wordt gevierd. Een futuristisch gebouw met schokkende kunst van nu daarin. Een inspirerende plek. Een poortgebouw van nieuwe materialen. Een poort van glas en staal? Doen maar. Cornelis. 1 Fermin 2012. 2 Bert Fermin Davy Kastelein 2012: Graven langs de rand van het kerkhof. Archeologisch proefputtenonderzoek achter het koor van de Broederenkerk in Zutphen, ZAP 73. 3 Bert Fermin 2012: De Halvemaanstraat. Proefsleuvenonderzoek naar de stadsontwikkeling en de vestinggracht, ZAP 72. 4 Het onderzoek is momenteel nog gaande. 5 Interne rapportage Archeologie Zutphen. 7 Het onderzoek loopt momenteel nog. 25

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphense Pracht (vanaf 2012) | 2013 | | pagina 25