De goede oude tijd in Huis Empe Jluis "VerwoCcCe Locbem I* 'Huis 'Den Dam 'Huis De "Voorst J-fuis Empe Zutjyfttn J-fuis De ~WiCcCenborcfi J-fuis 1Voorstonden \'Huis De 'EngeCenburg jrrovinciaCe en sneCwegc echtgenoot, ir. Robbert van Hasselt (1839 1908). Van Hasselt was de belangrijkste bestuurder van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij. Winterresidenties aan de Oudewand De familienaam Van Hasselt komt zoals eerder al aangegeven geregeld voor in de stad zelf. De notabele familie heeft op verschillende plekken huizen binnen de stadsmuren gehad. Zo is bijvoorbeeld in het bouwhistorisch onderzoek van het oude Convent aan de Oudewand 391 terug te vinden dat tussen 1665 en 1775 de familie het voorname pand in het bezit heeft. In 1665 verkopen de rentmeesters van geestelijke goederen het pand aan Johan van Hasselt2 De rentmeester beheert de goederen, die na de reformatie in het bezit van de staten van Gelderland zijn gekomen. Het riekt trouwens naar een vriendendienst aangezien een van de dochters van de rentmeester van Zutphen getrouwd is met Johan van Hasselt. Het huis komt later in bezit van de familie van der Cappellen. In 1756 is het pand Oudewand 25-27 tevens in het bezit van de familie van Hasselt, dit zeer grote pand is slechts een van de vele vermeldingen van de notabelen van Hasselt, die als dokter, notaris en kerkmeester in de archieven terug te vinden zijn. Zo is ook het Assenhuis aan Beukerstraat 62 in 1718 gekocht door een kerkmeester van Hasselt3. De tentoonstelling geeft met schilderijen, brieven, serviesgoed en snuisterijen een mooi beeld van het leven op de buitenplaatsen van de zeventiende tot eind negentiende eeuw. Tekst: Hendrik Haaftens en Raymond Timmer Foto linkerpagina: Jan Westerbeke 1 Mededeling van Jeroen Krijnen en Michel Groothedde. J.M.M.Rooth, Het oude convent te Zutphen. 2 Mededeling M. Groothedde n.a.v. onderzoek in de notariële archieven. 3 Notarieel archief, mededeling Michel Groothedde Dankzij de vaardige pen van Aleida van Hasselt- Houwink is veel bekend over het leven op een buitenplaats van een adellijke familie rond 1900. Over Huis Empe is een zeer lezenswaardig boek verschenen 'Sporen naar Empe'. Het beschrijft het leven van Aleida Houwink (1848-1929) en haar echtgenoot Robbert van Hasselt (1839- 1908) op Huis Empe. Aleida, Friezin van oorsprong, schreef haar memoires en hield een dagboek bij. Ze kon goed schrijven en werkte al vóór haar huwelijk mee aan het Woordenboek der Nederlandse Taal en vertaalde later meerdere boeken. Uit haar dagboek leer je haar kennen als een geëmancipeerde vrouw met vooruitstrevende ideeën. Het was heel ongebruikelijk voor vrouwen in die tijd om betaald werk te verrichten en haar opdrachtgever, de filoloog, Eelco Verwijs, schreef haar in 1870, "dat hij wel een kleine zonde op zich wilde nemen om haar het werk te gunnen," waarmee ze vijftig gulden kon verdienen. Het geld besteedde ze aan een stoeltje, een huwelijkscadeau voor haar echtgenoot. In haar dagboek schreef ze in 1918, na Troelstra's revolutiepoging, dat ze niet bang was voor 'de goede socialisten, met wie ik het dikwijls eens ben.' Sporen naar Empe bestaat voor een groot deel uit de verhalen en brieven van Aleida van Hasselt-Houwink en lezen als 'n Zomerzotheid' Cissy van Marxveld. Volgens haar kleinzoon Robbert was zijn 'Beppe' een pittig, kordaat klein vrouwtje (1.50 meter), met een uitstekend verstand. Ze was allerminst sophisticated, maar hield wel van orde en regel in huis. Kinderen en kleinkinderen waren dol op haar en kwamen regelmatig logeren op Huis Empe. Zelf leerde ze fietsen op haar zestigste en het kleine fietsje is nog lang gebruikt door de kleinkinderen om het te leren. Ook haar Friese doorlopers zijn nog door veel Van Hasselt-kinderen gebruikt. Dat de Van Hasselts nog steeds zo'n sterk familiegevoel hebben is misschien wel te danken aan hun 'Beppe'. Voor de tentoonstelling stelde achterkleinzoon Frans van Hasselt dozen met foto's beschikbaar en dankzij de familie hangen in het Stedelijk Museum ook prachtige portretschilderijen van Aleida en haar dochter Margot, die zelf heel verdienstelijk schilderde. Mooi is het verhaal dat Margot aan de Amsterdamse schilder Van Monnickendam moest vragen om een tweede portret te maken van haar moeder, omdat het eerste bij haar niet zo goed in de smaak viel. In de zaal met schatten van Zutphen hangen nu twee grote schilderijen van Van Monnikendam, de tweede wat statiger dan de eerste. Robbert van Hasselt wordt wel 'de spoorwegkoning' genoemd. Hij was als ingenieur zijn gehele loopbaan betrokken bij het tot stand komen van de spoorwegen, aanvankelijk als ontwikkelaar (o.a die van Amsterdam naar Zutphen), later als bestuurder. Empe heeft sinds enkele jaren weer een station op de plek, waar ook al in 1876 een stationnetje stond. In 1938 werd dat station gesloten en in 1946 werd het oude stationsgebouw gesloopt. Robbert van Hasselt reisde vooral in de zomer vaak met de trein naar het kantoor van de HIJSM in Amsterdam. Van huize Empe naar het station reisde hij per koets (auto's waren er nog niet) en het verhaal gaat dat hij soms de koetsier vooruit stuurde omtdat de trein op hem moest wachten. Op de begraafplaats in Zutphen ligt het familiegraf van de Van Hasselts met achterin een monument voor Robbert van Hasselt, opgericht door het personeel der H.IJ.S.M. Het boek Sporen naar Empe is te koop bij het Stedelijk Museum. Tekst: Agnes van Brussel Schilderij van Martin van Monnickendam, behorend tot de vaste collectie van Museum Henriette Polak: Margot van Hasselt voor Huize Empe (1915)

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Zutphense Pracht (vanaf 2012) | 2012 | | pagina 41