'Al vroeg in de ochtend van 23 mei 1968 trekt
een bont uitgedoste stoet van jongeren door
de binnenstad richting de Paasberg'
13
Erik Meinen
Van oudsher trok men er op Hemelvaarts
dag in alle vroegte, als de dauw nog bo
ven de velden hing, op uit om, dikwijls
in groepsverband, een wandeling door
de natuur te maken. Het dauwtrappen of
dauwtreden sloeg op het gebruik om zin
gend en blootsvoets op het gras te dansen.
De dauw op het gras zou een zuiverende,
heilzame werking hebben. Het dauwtrap
pen, net als bijvoorbeeld de paasvuren
een van oorsprong heidens gebruik, was in
vroegere tijden populair onder de 'kleine
luyden'. Het jaarlijkse verzetje ging echter
nogal eens gepaard met een buitensporig
plengoffer aan Bacchus. Geen wonder dat
de diverse drankbestrijdingsorganisaties
hun 'Blauwe Week' hielden in de dagen tus
sen Hemelvaart en Pinksteren.
Met name in de Achterhoek en Twente
worden in de loop van de twintigste eeuw
op Hemelvaartsdag de wandelschoenen
steeds vaker vervangen door het rijwiel.
Dauwtrappen wordt trappen op de pe
dalen. De traditie blijft ook na de Tweede
Wereldoorlog in zwang bij ouders met
jonge kinderen of bij hen die reeds op
gevorderde leeftijd zijn. Jongeren hebben
er steeds minder mee. Tradities zijn vanaf
eind jaren 50 sowieso iets om je als jongere
tegen af te zetten.
Beatmarathon
Wat de jeugd mist is een doel, een goede
reden, om er op Hemelvaartsdag op uit te
trekken. Daar komt verandering in als beat-
club Shabby (Doetinchem) en beatclub
Ever Play (Winterswijk) in 1967 de handen
ineen slaan en een beatmarathon organi
seren in de Houtkamphal in Doetinchem.
Dauwtrappen
naor
Q_
"53