beide broers, deze schilderijen daarna aan. Het is in ie der geval zo, dat op twee schilderijen een deel van de oude fabriek van Naeff te zien is. En beide schilderijen zijn in het bezit van nakomelingen van de gebroeders Naeff. Het echtpaar bleef echter niet lang in Lochem. Jans vrouw Anna wilde graag dichter bij haar familie wo nen. Daarom verlieten ze in 1903 het huis aan de Markt. Het jonge gezin vestigde zich in Nunspeet en zou daar hun verdere leven blijven wonen. Nunspeet Nunspeet met zijn bossen, heidevelden, eenvoudige zoomhuisjes, lieflijke havenstadjes in de buurt vormde een rijke inspiratiebron voor Jan. De Veluwe werd zijn muze. De wortels van Jans wijze van schilderen lagen in de stijl van de Haagse School, herkenbaar in onder werpkeuze en impressionistische penseelstreken, met aandacht voor licht en schaduw. Maar hij hield niet zo van de grijstonen van de Haagse school. Hij leefde zich liever uit in warme tinten. En dat is hij zijn hele verdere kunstenaarsleven blijven doen. In de tijd dat Jan zijn beste werk maakte woedde het expressionisme al in volle hevigheid in ons land en de ons omringende landen. Maar Jan deed daar niet aan mee. Hij ging onverdroten in zijn eigen stijl voort. 20 Q_

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Land van Lochem | 2017 | | pagina 20