Het gebruik van het complex was divers. Zo waren er
zomercursussen, muziekuitvoeringen en poëziedagen
(de bekende dichteressen Henriëtte Roland Holst en
Ida Gerhardt waren bijvoorbeeld lid van de vereni
ging) en er werden ledenvergaderingen gehouden.
Het belang van de vereniging lag vooral in de verdere
bewustwording van een religieus socialisme en het
inzicht dat na de Wereldoorlog 1914-1918 iets funda
menteels gewijzigd zou moeten worden in het doen
en denken van de mensen en dat dus ook de religie
zich zou moeten aanpassen aan de zich veranderende
wereld: minder zuilen en meer samenwerking, uitstij
gend boven de verschillen van opvattingen.
Binnen de vereniging leidde dit ook tot verhitte
discussies en afsplitsingen. Vooral het Werkverband
der Gedifferentieerden had een duidelijke positieve
houding naar strenge retraite en ascese en ook het
nationaalsocialisme. Dit heeft als een splijtzwam ge
werkt. In het begin heeft het Werkverband der Gedif-
r- ferentieerden onder leiding van dr. G. H. van Senden
ÉL nog wel de geest der vernieuwing plaats laten vinden
in de vereniging, maar later was de vereniging het
o volledig oneens met de gang van zaken binnen dit
sT werkverband.
S Samenwerkingsverbanden
Samenwerkingsverbanden met vergelijkbare groe
pen in de samenleving waren er onder meer met de
omroepvereniging VPRO (de eerste huurder van het
8 hoofdgebouw), de VCSB, De Vonk, een vormings
centrum in Noordwijk. Hoewel het Werkverband der
Arbeiders Gemeenschap voor de Tweede Wereldoor
log een onderdeel was van de vereniging, werkte zij
allengs steeds onafhankelijker (Bentveld 1931 en Kor-
tehemmen 1937). Dr. W. Banning was daar de grote
voortrekker.
Terug naar de onroerende zaken van de vereniging
in Barchem. In 1928 werd het pand van het hotel
pension Van Erven verworven, later omgedoopt tot
Heidehof.
Op de Heidehof vonden veel cursussen plaats in het
kader van het vormingswerk, vooral voor de "kans
arme" arbeidersbevolking en de retraite cursussen.
Maar ook in die tijd speelden de financiën een be
langrijke rol. In de crisistijd in de jaren 30 was er voor
deze ideeën te weinig geld beschikbaar. Heidehof
werd dan ook in 1938 ter beschikking gesteld aan de
Oecumenische Raad om veelal joodse vluchtelingen
te huisvesten.
Ook in deze tijd bood Barchem onderdak aan de
zogenoemde Zakencursussen, speciaal bedoeld voor
zakenlieden en hun echtgenotes. Het doel was samen
van gedachten te kunnen wisselen over de financiële
problemen van de bedrijven, maar vooral die van de
werknemers, die de bedrijven ook niet meer konden
ondersteunen. Daarin lag dan weer de verbinding met
het gedachtegoed van de vereniging.
Er kon in alle vrijheid en buiten de schijnwerpers van
Het hoofdgebouw, 1924
Functies
3
O