Het ontwerp van villa Naeff was volgens hem een sprekend voorbeeld van een werk, "zich verre houdend van alle onware versiering, steeds toepassend het zuivere stijlbegrip: eenvoudig". Dat moet hem ook heb ben aangesproken in het paviljoen Dangotte, een huis zonder onnodige tierelantijnen en opsmuk, een eenvoudig helder ontwerp met vlakke gepleisterde gevels en een grote met leien gedekte kap. Het paviljoen Dangotte wordt in België beschouwd als een goed voorbeeld van het werk van de "tweede generatie art nouveauarchitecten", die begin twintigste eeuw het toneel betrad, onder wie veel kunstenaars uit opkomende collectieven in Wenen en Glasgow9. In België was de flamboyante Art Nouveau met zijn uitbundig slingerende lijnen en explosie van florale motieven, bekend van het werk van architecten als Victor Horta en Henry van de Velde, na 1900 behoorlijk over zijn hoogtepunt heen. Een volgende gene ratie architecten en sierkunstenaars zocht naar een nieuwe soberheid. Groepen kunstenaars in Schotland (Glasgow), Duitsland (Darmstadt) en vooral Oostenrijk (Wenen) waren al aan het einde van de negen tiende eeuw druk in de weer met ontwerpen, waarin eenvoud de toon zette, met simpele geometrisch gestileerde decoratiemotieven, rechte lijnen, een eenvoudig kleurgebruik en ruimte voor het niet versierde oppervlak. In kunsttijdschriften en op verschillende internationale tentoonstellingen werden de nieuw ste ideeën uitgewisseld, zo ook op de bekende 'Secessiontentoonstelling" in 1900 in Wenen. De Weense kunstenaarsgroep ontleende aan deze tentoonstelling uiteindelijk haar naam, de Wiener Secession. Er was ook een Schotse stand te zien, met werk van onder andere de bekende architect en meubelontwerper Charles Rennie Mackintosh. In 1902 was er een grote tentoonstelling voor decoratieve kunst in Turijn, 27 De originele bouwtekening van 't Keppelke. Net als paviljoen Dangotte is de dakvoet boven de ingang gebogen, als een soort luifel. Dit detail is uiteindelijk niet zo uitgevoerd (bron: bouwarchief Lochem). Zeven jaar later, in 1917, zou Hellendoorn het ontwerp nog eens uit de kast trekken voor een woning aan de Wierdensestraat 135 in Almelo, nu in een bakstenen variant en met rieten kap. Met de gebogen kap boven de hoofdingang lijkt dit ontwerp nog sterker op Dangotte dan 't Keppelke! (bron: google streetview). Land van Lochem 2014 nr. 3

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Land van Lochem | 2014 | | pagina 27