Klinkhamer. Overigens niet de minste onder de in die periode actieve jonge generatie architecten. Het is pas het latere werk van Berlage, dat in vele architectuurstudies de ontwerpen van zijn collega's in de schaduw stelt. En dat is niet terecht, want recent architectuurhistorisch onderzoek toont over tuigend aan, dat Berlage lang niet de enige is ge weest, die als wegbereider van belangrijke vernieu wingen in de bouwkunst in Nederland kan worden gezien. Vooral in de jaren tachtig onderscheidt zijn werk zich amper van dat van zijn collega's. Het ontwerp De toeschrijving van de drie Lochemse villa's aan Berlage is altijd een beetje problematisch geweest. Er is al gewezen op het volledig ont breken van archiefstukken die de toeschrijving ondersteunen. In de bestaande overzichten van het oeuvre van Berlage, waarin de Lochemse villa's zijn opgenomen, weten de auteurs zich eigenlijk weinig raad met de wat excentrieke huizen uit zijn vroegste periode als architect, toen hij overigens nog binnen het bureau van Th. Sanders in Amster dam werkte. Ze zijn moeilijk te plaatsen tussen de veelal niet uitgevoerde ontwerpen uit de jaren tachtig van de negentiende eeuw. Pieter Singelenberg beschrijft ze als "eenvoudige bakstenen gebouwen, met chalet-daken en terrassen overkapt door houten constructies"16. Ook Jacob Klinkhamer stond in 1884 nog aan het begin van zijn carrière. Uit deze periode zijn verschillende ontwerpen voor landhuizen en villa's van zijn hand bekend waarmee de Lochemse huizen zich goed weten te vergelijken, vooral in de plattegrond, de opbouw en de stijlkeuze. Binnen de gangbare ontwerpstijlen zocht Klinkhamer ook steeds naar technische vernieuwing en vormexperi menten. Zijn villa Sluiter in Bussum uit 1893 toont dezelfde eigenzinnige opvatting van de chaletstijl, de vaker door Klinkhamer toegepaste kruisvormige hoofdopzet en vensteropeningen met omvattende bogen. Uit 1897 dateert het ontwerp voor de ambts woning van de directeur van Artis aan de Plan tage Middenlaan in Amsterdam. De eigenaardige plattegrondindeling van deze rustieke villa, met voorportaal, centrale hal en de naar voren gescho ven kamer naast de entree is vrijwel gelijk aan die van de oudere villa's in Lochem17. De technische en typologische vernieuwing die in het werk van Klinkhamer als een rode draad te volgen is en die voor hem als hoogleraar in Delft ook hoog in het vaandel stond, is ook in de Lochemse villa's zicht baar. In zijn eigen artikel bespreekt hij de voor delen van de ongebruikelijke hoofdvorm van de villa's ten gunste van de privacy en de bezonning en gaat hij in op het terugdringen van de bouw kosten door drie gelijkvormige huizen in één keer te realiseren. De advertentie uit 1885 vermeldt T TTII^IWM—mirMMTMlilliril»■MITM^I^—Ml— Villa op de plantage Malabar, gebouwd in opdracht van K.A.R. Bosscha, naar ontwerp van Jacob Klinkhamer in 1903. Deze foto dateert uit 1928 (collectie Tropenmuseum Amsterdam, TMnr 10011844). 16 Singelenberg (1972), p.63 Land van Lochem 2012 nr. 1 17 Collectie Nederlands Architectuur Instituut NAI klix-22

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Land van Lochem | 2012 | | pagina 19