Reudink, wasserij Stijgoord aan de Goorseweg, de Bierstraat en de Smeestraat. Het zijn geen grootse schilde
rijen. Ze zijn geschilderd in een nogal naïeve schilderstijl.
Het kenmerk van de naïeve schilder is, dat hij meestal zeer onvolledig of in het geheel niet de technieken
beheerst, die hij moet gebruiken om datgene, wat hij ziet zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven. Het zijn
meestal schilders, die voornamelijk voor zichzelf schilderen. Hoogstens nog voor kennissen en familieleden,
maar bijna nooit voor een 'echt' publiek.
Onder de naïeve schilders waren vroeger nogal wat ambachtelijke schilders te vinden, huis- en decoratie
schilders, die in de winter of andere slappe tijden in opdracht 'portretten' leverden. Dat waren niet altijd 'por
tretten' van mensen, maar vooral van boerderijen en van (met een beker bekroond stuk) vee. Ook kozen ze
nogal eens stadsgezichten als onderwerp.
Het naïeve in het werk van Gradus is op meerdere bij dit artikel afgebeelde schilderijen duidelijk te zien, zoals
bijvoorbeeld op het schilderij van de markt van Lochem. Het komt hier vooral tot uiting in zijn problemen met
het perspectief en met de verhoudingen.
Maar al zijn het geen werken van een groot kunstenaar, het werk van Gradus is over het algemeen aantrekkelijk
genoeg om er met plezier en interesse naar te kijken.
In geschiedkundig opzicht zijn er onder zijn schilderijen enkele, die voor Lochem waardevol zijn te noemen.
Dat komt, omdat ze de stad aan de vooravond van de moderne tijd laten zien: de overgang van een nog groten
deels agrarische naar een voornamelijk industriële samenleving. Ze tonen naast het vroegere landelijke en
stedelijke leven ook regelmatig het begin van de industriële bedrijvigheid in en om de stad. Rond 1880 waren er
in Lochem nog niet veel fotografen.
16
Markt van Lochem, 1887
Hoek Blauwe Toren
straat-Achterstraat,
vermoedelijk rond 1880
Land van Lochem 2010 nr. 3