TOERISTENBELANG LAREN GLD Dit is typisch voor de noordelijke Achterhoek. Jong en oud doet er aan mee. Het grootste paasvuur was te vinden in de buurt schap Dijkhoek bij Borculo. Achter buitencentrum Kerkemeijer werd op eerste paasdag een stapel van ruim twaalf(!) meter hoog, met een doorsnede van acht meter in de brand gestoken. Op zaterdagavond voor Pasen traden daar zelfs Nick en Simon uit Volen- dam op. Ook Geesteren bezat een "boaken". In Gelselaar hebben de inwoners in 2009 voor de vijfde keer hun eigen vuur. De stoet vertrok daar om acht uur vanaf café Florijn richting Tieberinkweg. Muziek vereniging Excelsior en acht kinderen met fakkels liepen voorop. De kinderen mochten in 2009 het paasvuur aansteken. Bij erve Brooks in Gelselaar konden op paasmorgen eieren worden gezocht en beschilderd, terwijl het zoeken om twee uur 's mid dags begon. "De Stentor" bracht een cartografisch overzicht van de paasvuren in de regio. Een spring levend gebruik! Ook in de gemeente Berkelland heeft men het paasvuur van Haarlo in 2008 gestimuleerd. Ambtenaren wilden het verbieden. Al 25 jaar wordt het op dezelfde plek, een perceel langs de Borculose- weg, opgetast en ontstoken. Binnen een straal van honderd meter ligt een houtwal: vandaar het gesputter van de ambtenarij. Toch adviseerde de brandweer dat een paasvuur op die plek veilig is. Hulde! Burgemeester Spekreijse van Lochem gaf acte de présence bij het ontsteken van het paasvuur in Exel, in 2008, door de eerste fakkels te ontsteken. Een grote ventilator van Jan Oudenampsen verrichtte wonderen om de vlammen aan te wakkeren. Het werd een prachtig laaiend vuur! Pasen op de oude boerderij (en de periode daarna) D.J. Wonnink schrijft in Olbert en Jannao. Vijftig jaar boerenleven in de Achterhoek 1900-1950, Heino 2003, dat op de boerenerven tijdig het paasfeest werd voorbereid: "Zoals dat eeuwenlang was gebeurd, werd op veel boerderijen lang van tevoren, allerlei brand baar afval opgescharreld voor het paasvuur, doorn struiken en dergelijke rommel werd op een hoop ge gooid. Vaak waren het maar kleine vuurtjes, maar het gaf groot genoegen, vooral voor het jonge volk. Veelal werd het voor eerste paasdag, als het donker was, aangestoken, op enkele plaatsen gebeurde het ook wel op tweede paasdag. Meestal had iedereen, voor het paasvuur in de brand ging, een klein of groot aantal eieren gegeten. Eerste paasavond betekende onbeperkt eieren eten, sommige jonge kerels scheppen dan op, ze hadden wel twintig of meer eieren gegeten. Tegen het voor jaar begonnen de weinige kippen die er waren op de boerderijen te leggen, dus met Pasen waren er eie ren, waar velen dan een goed gebruik van maakten. Eieren waren er het jaar door maar weinig, het ge ringe aantal dat er was, werd meest verkocht, het bracht nog iets geld op. Zieken en ouden van dagen kregen wel een eitje. Gezonde mensen kwamen er gewoonlijk niet voor in aanmerking. Alleen eerste paasdag was het een ongebreideld eetfestijn. Na de paasdagen, de paaseieren en het paasvuur wachtte weer het voorjaarswerk, de haver was al of moest nog gezaaid worden en een poosje later wer den de aardappels gepoot en koolrapen, mangelwortel of voederbietzaad werd gezaaid, dit gebeurde veelal met een klein handzaaimachientje op rijen, later werd het gewas uitgedund en geschoffeld. In het "höfken" (de groentetuin) moest gespit en de verschillende groentezaden gezaaid worden. Spitten deden de "mansleu" en het zaaien was meestal "vrouwleu- wark". Voorjaarsvisite Wonnink vervolgt: "Als de (voorjaars)schoonmaak achter de rug was, gingen de boerenfamilies nog wel eens op een doordeweekse dag op familiebezoek, "op visite gaon" werd dan gezegd. Bij aankomst werd iedereen begroet, "Hoo is't, alles good"? Soms werd een hand gegeven, er werd niet gezoend. Dan werd koffie gedronken, met een snee koek of een koekje. Bruiloften en visite waren hoogtepunten in het leven van de plattelandsmensen, dan kwam er wat extra's op tafel. Vacantie kende men niet, dat was alleen weggelegd voor rijke mensen en mensen in overheids dienst. Gewone boeren, daghuurders en arbeiders mensen hadden geen vacantie." Tot zover dit inte ressante relaas. 1 Meiviering De dag van de arbeid wordt nog steeds gevierd in de socialistische en communistische landen, en in grijs gelokte afdelingen van de PvdA, SP en de klein ge worden Communistische partij. het schrijnende on recht is wel in west-Europa grotendeels van de baan, waardoor het strijdbare karakter ingeboet heeft. Dat geldt ook voor het land van Lochem. Zutphen kent in het centrum nog steeds het "Volkshuis" dat terug gaat op de sociaal-democratie, vgl. de wandversiering. Muziekcorpsen in Lochem hebben ook een variabele culturele oorsprong. Meimarkt, Keidagen en Koninginnedag Adriaan Buter vertelt in 1988, dat op de eerste woens dag in mei de Lochemse, Borculose en Hoksebarger meimarkt valt. Dit waren ook "jennechiensmarkten" waar vrijlustige jongens en meisjes elkaar konden ontmoeten. Er zijn vele huwelijken uit voortgekomen! 22 Paasvuur Toeristenbelang Laren organi seert ook dit jaar weer het paasvuur op 1e paasdag 12 april samen met OJWL. op zaterdag 4 april van 8.00 tot 17.00 uur op vrijdag 10 april van 8:00 tot 17:00 uur op zaterdag 11 april van 8.00 tot 16.00 uur Snoeihout inleveren Op het terrein aan de Len- Informatie over de fakkelop- derinkstege kan het snoeihout tocht volgt t.z.t. aangeleverd worden: Paasvuuradvertentie, Laren(G.), 18-2-2009. Land van Lochem 2010 nr. 1

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Land van Lochem | 2010 | | pagina 22