verticale broodkrans. Deze krans was op een dennen tak gehecht. Daarbij ging het om een platte sparren- tak. Enkele broodvogels waren rond de broodkrans aangebracht. Het liedje luidde destijds: Palm palm Pasen Hei hoe rijk Over ene zondag Krijgen wij een ei Een ei is geen ei Oolde Heuvel schrijft, in Oud-Achterhoeks Boerenleven: "Zaterdagavond helpen Moeder en Geertje mekaar om de palmpaschen op te tuigen. De armen van den afgeschilden tak versieren ze met papierknipsels en kunstbloemen. Op de toppen moeten vijf zwaantjes, broodvogeltjes met een krentenoogje en een rad-en, een "krakeling" zeggen we, omgeeft de takken. Kruiswegviering Op 10 april 2009 vierden parochianen uit de hele graaf schap Zutphen in de Sint-Janskerk op Goede Vrijdag de passie van Christus aan de hand van veertig zelf geschilderde staties, die het lijden van de Messias symboliseren. Veertig zangers vormden het project koor. De kerk zat bomvol in Zutphen. Land van Lochem Heden ten dage wordt de palmpasenoptocht in Laren georganiseerd door de peuterspeelzaal en de basis scholen van Laren en Exel. Alle kinderen van ge noemde scholen mogen meedoen. Om 14 uur ver trekt dan de optocht, die begeleid wordt door de Larense muziekvereniging Apollo. In Gorssel was in 2007 de palmpaasoptocht van de speeltuinvereniging zeer geslaagd te noemen. Veel kinderen met hun ver sierde stokken liepen mee, voorafgegaan door Kunst min. Bij de optocht in Almen trokken meer dan hon derd kinderen rond, op weg naar het eierbos. De meerderheid van de stokken zijn prachtig versierd met buxusgroen, spekkies, rozijnen en chips. Vaak eten de kinderen onderweg al de helft op! Voor oudere 26 kinderen is er in plaats van gekleurde gipseieren snoep verstopt. Het gezamenlijke aftellen begint, en dan gaan alle kinderen fanatiek aan de gang. Ieder gevonden gipsei is goed voor een chocolade ei. De versierde palmpasen levert een gekookt ei op! Kerkelijke functie van de palmpasen Ook in het stadje Lochem speelt de palmpasen ieder jaar een rol in de kerkelijke viering. In de Sint- Gudulakerk (PKN) dragen de jonge kinderen hun palmpaasjes via het middenpad naar het liturgisch centrum. Daar volgt een praatje met de dominee (Ko Brevet). Na afloop van de kerkdienst gaan de kinde ren twee aan twee de kerk uit. Ook in de katholieke kerk aan de Nieuweweg vindt een verwante viering plaats. Ook elders in het land van Lochem worden kerkdiensten opgeluisterd met palmpaasjes op palm zondag. Katholieken steken ook wel een gewijd palm takje achter het crucifix in de kamer. De stille week (of: goede week) Op Witte Donderdag zwijgen vanouds in katholieke kerken de klokken, waarover een Vlaams rijmpje zegt: Op Witte Donderdag Gaan de klokken naar Rome Al over hagen en bomen En Paasavond*) komen ze thuis dit is de avond vóór Pasen Heuvel vertelt in Oud-Achterhoeks boerenleven: "In de stille week zijn de jongens in de weer, om hout voor 't paasvuur bijeen te sjouwen.... Op Goede Vrij dag wordt alles aan een hoop gesleept. Ook op Witte Donderdag brachtten de schoolkinderen 's middags een paar eieren in een mandje naar de bovenmeester, in Oolde bij Laren". Ook in Elsen bij Markelo, Noor- dijk, Markvelde en naburig Twente kende men dit schoolgebruik. Stille of Goede Vrijdag Deze dag in de stille week, die herinnert aan de kruis dood van Christus, heeft een droef karakter. In het katholieke Münsterland, evenals in de Grote Kerk (PKN) in het Twentse Almelo wordt op die dag de hongerdoek, die voor het altaar hangt in katholieke kerken, weggehaald en opgeborgen tot volgend jaar. Dit gebeurt ook in Lochem met het eigentijdse MISEREOR -hongerdoek in de parochiekerk aan de Nieuweweg. Dit doek gaat terug op de voorhang in de tempel van Jeruzalem, die scheurde op het mo ment dat de Heiland stierf. Paarse doeken waarmee heiligenbeelden in de stille week worden afgedekt verdwijnen na Goede Vrijdag ook i.v.m. Pasen. De ouders van Heuvel gingen op Goede Vrijdag naar de nog bestaande Hervormde Kerk in hartje Laren, in zwarte, stemmige kleding om het Heilig Avondmaal te vieren, een van de weinige sacramenten in de pro testantse kerk. Vader Heuvel had een hoge hoed op, moeder de zwarte omslagdoek. (Wordt vervolgd). Maar twee ei is geen ei Maar twee ei dat is pas een paasei Palmpaasjes in het middenpad van de Gudulakerk in Lochem, 2007. Foto: auteur. Land van Lochem 2009 nr. 3

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Land van Lochem | 2009 | | pagina 26