lem (Mattheus 21, vers 8-10), terecht als een kleine, draagbare meiboom. Boven op de Nederlandse mei boom werd oudtijds een levende vogel gezet. Wat Lochem betreft was het zo dat men de kroon van een jonge den of es nam, die op regelmatige af stand vier of vijf zijtakken ("strampen" in de streek taal) had. De "hoofdtak" werd door het midden van de broodkrans gestoken, terwijl de zijtakken deze rondom steunden. De bast werd doorgaans afgeschild, waarna een groen buxustakjes toegepast werd. Slingers, rozijnen of rijgeitjes en een sinaasap pel maakten de stok compleet. Tegenwoordig, ook in het centrum van Lochem, kan men een uit latten samengesteld Latijns kruis kopen, voor de kindjes. Typering volgens Vincent Dame (1987): Totaal ver sierde stok, broodkrans, krakeling, krans, rad, wiel, broodvogel, ("Pieleganske") of zwaantje. In 1934 heeft de vereniging "Lochem Vooruit" veel gedaan om het kindergebruik nieuw leven in te blazen. Een tentoonstelling werd georganiseerd en er werd des tijds (1935) al een optocht door de stad gehouden, voorafgegaan door muziek. In 2010 (wellicht met onderbreking in 1940-'45) gebeurt dat dus al 75 jaar lang! Spijtig is dat er geen jury aan te pas komt, om het originele model te propageren, zoals in het Twentse Almelo. In 1935 luidde het Lochemse palmpaasliedje (nu ver dwenen): Pallem pallem paoschen Mooder geet naor Klaosen Ei kookerei (koerei) Eén ei is gin ei. Twee ei is een half ei Maor drie ei is een paosei pallem pallem paoschen Ei koerei Morgen is het zondag Dan krijgen wij een ei Eén ei is geen ei Twee ei is een half ei Drie ei is een paosei Hermina Grolman merkte in 1931 op, dat het ei als versiering van de palmpaas opgevat dient te worden als vruchtbaarheidssymbool, waaraan bijzondere le venskracht toegeschreven wordt. Armhoede In de buurtschap Armhoede bij Lochem werd de Palmpasen eertijds gekenmerkt door de vier- of vijf- spruit van een tak, waarvan de stok helemaal ge schild werd of de bast in spiraalvorm verwijderd. Op een van de spruiten (de middelste) een sinaasappel. De overige spruiten dragen een broodhaantje. Verder werd de stok versierd met slingers, rozijnen, pinda's of rijgeitjes en een netje met gekookte eieren. Er was een ommegang in de buurt, vroeger voor kinderen tot omstreeks tien jaar. Men zong niet en haalde niets op. Barchem Sinds palmzondag 30 maart 1969 is de palmpaas in Barchem in ere hersteld. De vereniging "Contact" organiseerde een optocht, voorafgegaan door de plaat selijke muziekvereniging Crescendo. Ruim honderd kinderen trokken door de straten. In de jaren zeven tig van de vorige eeuw is er sprake van een eierzoekwedstrijd. De kinderen van de kleuter- en basisschool trokken destijds met hun palmpasen naar de Kale Berg (nu centrum van kunstmanifestaties) waar in het bos de eieren gezocht worden. Laren In 1906 was op de palmpaasexpositie in Utrecht een exemplaar uit Laren te bewonderen van het type met 25 Palmpaashaantjes en kransen te koop, bij bakker aan de Zutphenseweg in Lochem, 2007. Foto:auteur Fleurige kinderpalmpaasjes, bij Bousema in Lochem. Palmpasen 2007 Foto: auteur. Land van Lochem 2009 nr. 3

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Land van Lochem | 2009 | | pagina 25