of de Slinge buiten haar oevers was getreden. Je sprong in de auto en reed naar café Mentink onder Ruurlo waar het water van de Slinge dan over de rijksweg Ruurlo-Groenlo stroomde. Of je reed naar de Ape in Rekken omdat daar een weg of meerdere wegen onder water stonden en dat was dan van de Berkel afkomstig. Dat hoge water was vooral lastig en vervelend voor de boeren, omdat veel van hun landerijen dan onder water kwamen te staan, met name vanaf de Duitse grens tot Eibergen en soms ook wel tot in de omgeving van Haarlo en Borculo. Op een van die nachtelijke tochten nam ik bijna een stuk van een brug ergens onder Rekken mee. Die brug had leuningen die aan het uiteinde omgebogen waren en daar schoof de kofferbak van de auto bij het achteruit rijden onder. Gekraak bij het wegrijden en natuurlijk een behoorlijke deuk. De Berkelwerken Het beheer over de Berkel en de Slinge plus nog wat andere waterlopen werd destijds gevoerd door het Waterschap van de Berkel, waar de landbouwers het voor een belangrijk deel voor het zeggen hadden. Het werd geleid door een dagelijks bestuur met aan het hoofd een watergraaf en een algemeen bestuur. De functie van watergraaf was in die tijd enigszins een erebaantje. Dat veranderde met de komst van ir. Jan Baas als watergraaf. Hij zette zich als landbouw deskundige nadrukkelijk in voor de verbetering van de Berkel en de Slinge met zijbeken. Dat werd een grootscheepse reorganisatie van het hele gebied, waar intussen ook verschillende ruilverkavelingen plaats vonden. Er kwamen ook protesten tegen de alles omvattende verbeteringsplannen, met name in het Winterswijkse gebied met zijn vele meanderende beek jes. Het gevolg was dat met name in het Winterswijkse de plannen aangepast werden. De waterafvoer werd wel verbeterd, maar veel natuurschoon langs de beek jes bleef behouden al was niet iedereen in het gebied daarvan overtuigd. Hoe het zij, de Berkel en de Slinge werden zodanig verbeterd dat overstromingen van wegen en landerijen tot het verleden behoorden. Al leen boven- en benedenstrooms bleef de Berkel zoals ze was. Van de Duitse grens tot Rekken bleef het riviertje zijn kronkelende loop behouden en van Lo- chem tot Zutphen werden ook geen ingrijpende ver beteringen uitgevoerd. Wel werd in de omgeving van Eibergen een gebied aangewezen dat als reservoir zou kunnen dienen bij abnormaal hoge waterstanden en bovendien werd in de buurt van Rekken een zand vang aangelegd om het uit Duitsland afkomstige over tollige zand op te vangen. De verbeteringswerken namen jaren in beslag en le verden van jaar tot jaar kopij voor de krant op, want Jan Baas wist de pers goed te bespelen, ook toen hij later voorzitter van het Zuiveringsschap werd, dat zijn zetel in Doetinchem had. De vergaderingen van het Waterschap en het Zuiverschap waren vaste kost voor mij, evenals de vergaderingen van het Waterleidingbedrijf Oost Gelderland (WOG) dat even eens in Doetinchem was gevestigd. Het kerstspel Wanneer de opvoeringen van het kerstspel 'De Ster van Bethlehem' precies zijn begonnen, weet ik niet meer. Het zal 1950-1952 geweest zijn of daarom trent. De Ster van Bethlehem is van de dichter Martinus Nijhoff en is het eerste deel van de bundel Het Heilige Hout, waarin ook het paasspel 'De dag des Heren' en het pinksterspel 'Des Heilands tuin', zijn opgenomen. De hervormde kerk had destijds een jonge, energieke predikant gekregen in de persoon van ds. T.H.G.T. Tangelder. Een predikant die kerk en maatschappij samen bracht, overtuigd was van de noodzaak van sociaal en maatschappijk werk, kortom een predikant die niet alleen maar preekte, maar ook veel ander goed werk deed. Behalve dat hij het initiatief nam tot de opvoering van 'De Ster van Bethlehem', was hij ook de man die zorgde dat de Mattheus Passion voor het eerst in de Grote Kerk werd uitgevoerd. Misschien nam hij zelfs wel eens te veel hooi op de vork, want hij is helaas jong ge storven. Het kerstspel moest een oecumenisch gebeuren wor den. Er namen gereformeerden, hervormden en ka tholieken aan deel en zelfs personen die nauwelijks binding met een bepaalde kerk hadden. Overigens bestond er bij sommige gereformeerden en hervorm den nog wel enige weerstand, want het was toch een toneelstuk in dichtvorm en dat kon toch eigenlijk niet worden opgevoerd in een kerk. Maar naarmate de tijd vorderde en steeds duidelijker werd dat het spel met veel overtuiging werd gespeeld nam die weerstand af. Ds. Tangelder leidde het cosmopolitische gezelschap met vaste hand, want hij kende het klappen van de zweep door wat hij eerder in Amsterdam had gedaan aan de School voor Maatschappelijk Werk. 'Het Hei lige Hout' van Martinus Nijhoff is opgedragen aan de moeder van Nijhoff, die heilsoldaat was geweest. Zij schreef bijbelse stukjes die door de jeugd werden uitgevoerd en die 'zangdiensten' heetten. Ze beston den uit samenspraken en liedjes en ze waren ont leend aan de evangeliën en aan bekende zangbundels. Zelf heeft Nijhoff over zijn spelen geschreven dat hij het niet gewaagd heeft om de Zoon des Mensen ten toneel te voeren. 'Ik heb mij moeten bepalen tot groepering en personifiering van Hem omringende figuren, in de hoop dat men de plaats der zon zal bemerken door de lichte randen der wolken Over de versvorm die Nijhoff toepaste schreef hij: 'Wie de moeite wil nemen mijn vertaling van 'Ifegeneia in Taurienaar de versvorm te vergelij ken met deze spelen, zal worden getroffen door de overeenkomst. In beide het staande rijm voor langregelige dialogen, het slepende rijm voor kortregelige koren. In beide het gebruik van vloeiende spreektaal, die door zinsbouw, en nietdoor woordkeus, bewogen is gemaakt'. Onnodig te zeggen dat het spel na eerste lezing en na een toelichting door ds. Tangelder veel indruk maakte. 25 Land van Lochem 2009 nr. 1

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Land van Lochem | 2009 | | pagina 25