De roep van de midwinterhoorn is niet meer weg te denken uit de noordelijke Graafschap! Puttentochten zijn eveneens populair. Het "ofblaozen" van de Lochemse groep vond begin 2008 (Driekoningen) plaats rond kasteel Verwolde bij Laren (zie foto). Natte en droge hoorns Vanouds zijn natuurlijk de "natte" hoorns het oudst. In musea te Almelo en Enschede bleven oude exem plaren bewaard, vaak uit de tijd van Van Deinse, de schepper van het Twentse volkslied. Het gekromde stammetje, vaak 1,20 tot 1, 50 m. lang, wordt in de lengte doorgezaagd en met een klompenmakersguts uitgehold. Tussen beide helften wordt een bies aan gebracht, en hoepels van gespleten wilgentenen of braamtakken worden op gezette afstanden aange bracht. Tenslotte wordt er een mondstuk of "happe" van schuin afgesneden, uitgehold vlierhout aan toe gevoegd, op maat gemaakt voor de lippen van de blazer. Momenteel geeft menig bouwer de voorkeur aan pitriet, rotan en koper: bij gelijmde hoorns uit sluitend voor de sier! In de Achterhoek haalt men meestal vier tonen uit de hoorn: een melodie die in Twente de "olde roop" is gaan heten. Wijlen Derkman uit Berghum bij Denekamp heeft onderzoek gedaan naar de traditionele melodie in het begin van de twin tigste eeuw, in zijn woonomgeving. De "olde roop" kwam daarbij uit de bus. In de praktijk is een droge, gelijmde hoorn gemakke lijker in het gebruik dan een natte, die eertijds al 14 dagen voor de Advent in de put gehangen moest worden om goed te kunnen functioneren. Ze zijn dan ook volledig in de meerderheid! De kerstviering In het ouderencentrum Hoge Weide in Lochem werd door voorgangster drs. Marieke van der Meer een kerstviering geleid, waar het Lochems Mannenkoor o.l.v. Gerrit te Rietstap medewerking aan verleende. Aan de piano Ger van Poppel en midwinterhoorn klanken door uw auteur (op een instrument -gelijmd- uit Ootmarsum). In de preek van Marieke van der Meer was opvallend het motief van het "kindeke wiegen" dat af en toe nog in katholieke kerstvieringen een rol speelt. De geboorte van Jezus Christus viert men natuurlijk het fraaist in een kerkelijke viering; protestant of ka tholiek. Buter meldt in 1988, dat het in Eibergen gebruik was dat de koster van de oude hervormde kerk bij alle inwoners binnentrad met de spreuk: "ïk brenge oew den heiligen kasaovend" Men bedacht hem vaak met een fooi, paaseieren en köstergarven (rogge-geschenk in natura) behoorden ook tot zijn loon. Ook kinderen en dienstpersoneel kregen wel een centje, vroeger. Men zit rond de kerstboom in het warme interieur, waarbij het geschenken geven (vanuit Duitsland en Amerika) sterker aan het inburgeren is. Ook protes tanten zetten nu een groot of klein kribbetje onder de boom. De laatste tien jaar versiert men vaak een dennenboompje of spar in de tuin met elektrische lichtjes. Hand in hand daarmee is de overal verkrijg bare lichtversiering aan woonhuisgevels, maar ook aan de daklijnen van boerderijen in zwang gekomen. Sterren, ook de arreslee met de kerstman: er zijn le gio motieven! Zo worden de korte donkere nachten opgevrolijkt! Restaurants doen goede zaken met kerst maaltijden, waar vaak het hele gezin aan deelneemt. Leuk is altijd nog het stampotmenu van erve Brooks, tijdens de kerstdagen (Gelselaar). Daarbij wordt stan daard het kerstverhaal uit de Bijbel verteld! De kerst man wordt nog wel gezien als Amerikaanse drukte maker, die pas na Sinterklaas zijn kunsten mag ver tonen. Wekenlang is achter bijna ieder woonhuis venster 's avonds de verlichte kerstboom te zien, die begin januari voor 25 cent naar de manege aan de Koedijk gebracht kan worden om daar te laten ver snipperen om onnutte rommel op straat te voorko men. De dominees en pastoors doen hun best om de kerst stemming door passende teksten en muziek over te brengen op de kerkgangers. Veel mensen willen de kerstavonddienst niet missen, hoewel ze al lang rand kerkelijk zijn en het bedehuis maar één of twee keer per jaar van binnen zien ("Kerkbalans" doet hier een beroep op). Wat een wonder, in een tijd van seculari satie en Godloochenende dominees! Alle commercie ten spijt denken we met weemoed aan Heuvel, als hij schrijft: "Zoo is het Kerstfeest op het land, "zoo eer biedig gevierd, zoo harmonisch zich aansluitend aan de vredige stilte, die het voorafgaat en opvolgt". Oudejaar De laatste dag van het jaar staat ook rond Lochem in het teken van vuurwerk. Daar is de jeugd al de hele maand december (illegaal) mee bezig geweest. On danks vreselijke ongelukken gaan vooral jongeren er mee door. Veiligheid bij het afsteken van vuurwerk speelt nu een steeds grotere rol. Mooier en afwisse lender, dat is de trend van het vuurwerk. Men heeft er geld voor over. Meer knallen en meer effecten. Leuk was in Lochem het initiatief om vuurwerkresten in de periode tot 13 januari 2008 in te leveren, in ruil voor een "frites-met-mayo"-bon van snackbar Leo's. Het Lochemse initiatief, van Stichting de Garve, de Gemeente e.a. verdient het om landelijk te worden nagevolgd. Ook het Buurtonderhoudsbedrijf draaide mee. De rommel op straat na Nieuwjaarsdag blijft vaak weken liggen! In Gaanderen ging men nog weer "knappen" met carbidbussen (voetbal). Een batterij van 40 stuks bussen schoten de ballen af. Daarnaast is er nog de ouderwetse carbidbus. Hier gaat het om een speciaal geprepareerde melkbus, met een deksel en aan de onderkant een gaatje voor de ontsteking. In de bus stopt men een kontje carbid, men giet er wat water bij, en tenslotte wordt het deksel er stevig opgeslagen. Het ontstane gas blijft in de bus zitten. Als finale vliegt de deksel van de bus af, meters het weiland in. In de Achterhoekse dorpen langs de IJssel prefereerde men wafels in plaats van warme wafels, bestrooid met poedersuiker. 17 Land van Lochem 2008 nr. 3

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Land van Lochem | 2008 | | pagina 17