Gods liefde op aarde neergedaald Ligt in een stal op stro te slapen, De stille herders van de schapen Zij hebben het alom verhaald. De ster staat boven Eethlehem De Koningen uit het Oosten vonden een kind in windselen gewonden en os en ezel zien naar hem. Hier slaapt, der wereld toevertrouwd, die was vóór de aanvang van de tijden, het kind waarom Maria schreide, waarover elk de handen vouwt. Bij Advent gaat het om de laatste vier weken voor Kerstmis. Het is afgeleid van het Latijnse advenire, aankomen", namelijk van de Heiland, Jezus Chris tus. Het kerkelijk jaar begint dan opnieuw met Sint- Andrieseen kritieke dag voor het weer: "Sint-Andries Erengt de vries". Het is in Twente, de westelijke Veluwe (Epe) en de Gelderse Achterhoek het begin van het midwinter hoornblazen, in Munsterland wel adventsblazen ge naamd. Daarover meer in het betreffende gedeelte van dit artikel. Meester Heuvel wist de sfeer zo schitterend te tref fen in Oud-Achterhoeksch boerenleven: "Stil is de wereld, wachtend het wonder. Advent. Hij komt aan. Hij nadert van wien wij zingen, wiens liefelijke naam langs de wolken ruischt, als het maantje die zoo toverachtig kleurt, de schoonste van allen, dien de wereld heeft gezien: De Heiland." Sinterklaas, 5 december Onlangs waren er stemmen die dit geschenkenfeest voor kinderen tot nationale feestdag wilden verkla ren. In feite is dat al lang het geval! Er is geen heilige zo populair als deze kindervriend uit Spanje, of men nu kerkelijk is, een afnemend aantal, humanist of niet- gelovig. In de negentiende eeuw was van zijn donker gekleurde knecht nog geen sprake: Zwarte Piet. Voor de noordelijke Graafschap is opnieuw het stan daardwerk van Heuvel onze betrouwbare bron: "Ver leden jaar had onze Jan te paard door de buurt gere den en overal voor Sinterklaas gespeeld. Hij had 'n baord van "spietkötte" gemaakt, een wit kleed om en een hoge muts op. Hij klopte eerst bij ons aan het venster en vroeg: "Zijn hier ook stoute kindertjes?". Eerst verstopte onze broer zich achter 't bedgordijn, maar later heeft hij hem een handje gegeven en ge zegd: "Dank oe, Sunterklaos". Den andere morgen konden we in de sneeuw de voetstappen van het paard "spuren"(volgen), maar nu ligt er geen sneeuw." Iets verder schrijft Heuvel: "Op Sinterklaasmorgen zijn we wat eer wakker en dan stilletjes het bed uit, om te kijken, waarmee de goede Bisschop uit Spanje ons gezegend had. Eenmaal was ik er in 't bloote hemd uit, toen "onze volk" nog bezig waren met de eerste "legge" te dorschen en er was nog niets in. Gauw het bed weer in en me heel koest gehouden.'t Was in de tijd, toen ik 't geheim al wist, maar nog den onoozele speelde. Meestal krijgen we enkele sin terklaasjes en daarbij een nuttig geschenk, b.v. een paar zakdoekjes, een paar Grolsche wantjes, om bij winterdag op den schoolweg te dragen en zoo iets. Of we blij zijn! Het lekkers genieten we met kleine stukjes, want zoo iets fijns proeven we in een gansch jaar niet weer". In de laatste oorlogsjaren schreef mevrouw Riemens-Reurslag een kinderboekje Anneliesje in de Achterhoek, verlucht door de toen nog jonge kunstenares Hil Bottema, in kleur. We zien hoe er in de jaren '40-'45 in de landelijke Achterhoek door de kinderen Sinterklaas gevierd werd. Tijdens een recente lezing over meester Heuvel in Laren liet ik er dia's van zien. Rondom Olst kende men vroe ger de zwarte knechten Pikkie en Robert. Bovendien deed men zich in die streek tegoed aan een overvloed aan speculaas, zomaar op tafel gestort, vertelt me vrouw Bakhuis-Braskamp. Adriaan Buter geeft in 1988 een liedje ter ere van Sinterklaas uit Neede: "Zee ginds kump de stoetekoare Van Groppink (Greupink) wier an! Hee brech oons sinterklöaskes, Doar holle wi'j zo van! De hond löp der achter en 't peard löp d'r vuur En Bennat dee dikke proffe zit achter 't stuur" Van protestantse zijde had men vroeger bezwaren tegen de heilige kindervriend, die door het huiselijke karakter van dit feest de reformatie in Nederland over leefd heeft. Bekend was ook het verschijnsel "kiekaovend", onder meer in Enschede, Almelo en Neede, waarbij de kinderen met hun ouders de vol gepropte etalages in de winkelstraten gingen bekij ken en iedereen zijn of haar eigen geschenk mocht uitzoeken. Adriaan Buter weet te melden, dat toen een Twentse boerenknecht als volwassene z'n klomp zette, op 6 december na het opstaan zijn bazin in vol ornaat in zijn klomp stond. Dat was een duidelijke tip, om aan haar staat van weduwe een eind te ma ken! In de jaren twintig van de vorige eeuw wist men nog niets van de strijd tussen Sinterklaas en de kerstman, zoals die vandaag de dag in etalages en op de beeld buis uitgevochten wordt. Tot en met vijf december heeft de kerstman -en ook de kerstboom- niets te zoeken in de noordelijke Graafschap. Ook het con sumeren heeft de overhand gekregen: het duurste geschenk is soms nog niet mooi genoegIn mijn jeugd, tussen 1945 en 1955, waren we als kinderen met weinig tevreden. Ook in Lochem is de intocht van Sinterklaas in 2007 een grootse happening geweest, waarbij kleine kin deren (in gezelschap van hun ouders) Zwarte Pieten mutsjes met veer en/of pakjes aanhebben. De Sint mocht bij deze gelegenheid logeren in het nog steeds 14 Land van Lochem 2008 nr. 3

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Land van Lochem | 2008 | | pagina 14