februari 1914 het volgende te lezen: "Men schrijft ons: Het was Isadora Duncan, die den dans van een vermaak en een kunstenmakerij weer omhoog hief tot een kunst. Niet alleen bevalligheid, schoonheid van lijn en beweging gaf haar dansen vorm en inhoud, zij voerde het op tot een kunstuiting in den volsten en ruimsten zin van het woord. Het was voor haar een middel tot expressie van ge- voelsstemmingen. En uit de muziek, die haar dansen inspireerde, wist zij ongekende rythmen op te roe pen. Wie herinnert zich niet - om één van haar be kende 'dansen' te noemen - hoe zij aan een zoo afge speelde wals als de 'schöne blaue Donau' een geheel nieuwe, meesleepende rythmiek wist te geven." Ook haar privéleven was reden voor bewondering en verguizing. Ze stond volledig achter het eman cipatiestreven van de vrouw, een belangrijk, maar ook erg omstreden onderwerp in haar tijd. Ze cho queerde de conventionele wereld om haar heen door geen korset te dragen, er openlijk voor uit te komen dat ze minnaars had en door als ongetrouwde vrouw kinderen te krijgen. Bovendien was ze atheïstisch en sympathiseerde ze met het communisme. Het is niet zo verwonderlijk dat ze op tournees in haar vader land, de puriteinse Verenigde Staten, op meer weer stand stuitte dan in Europa, waar ze vanaf 1899 ge vierd werd. En dan nog haar liefdesleven. Dat deed destijds veel stof opwaaien. Volgens biograaf Peter Kurth had Isadora zich als geëmancipeerde vrouw het recht toegeëigend om, net als de man altijd al deed, als ze daar behoefte aan had zelf haar minnaars uit te kie zen. En ze heeft met ontzettend veel mannen, maar ook enkele vrouwen (o.a. met de schrijfster Mercedes de Acosta) een liefdesrelatie gehad. "Blasco Ibanez, de romanschrijver, noemde mij 'de vrouwelijke Casanova van Amerika'; en ik denk dat hij gelijk had", vertelde ze in 1927 aan Sewell Stokes, de schrijver van het boek Isadora Duncan, an intimate portrait. Onder haar ontelbaar vele minnaars bevonden zich zowel zeelieden en chauffeurs als kun stenaars, acteurs en miljonairs. Vooral gedurende de laatste fase van haar leven maakte het haar niet uit wat de achtergrond van haar minnaar was, als hij maar jong was en er goed uitzag! Talrijk zijn ook de anekdotes, waarin ze beroemde mannen vraagt een kind bij haar te verwekken. Be kendst is het verhaal, waarin ze de Ierse toneelschrij ver en -criticus George Bernard Shaw zou hebben gevraagd 'op wetenschappelijke gronden' met haar te slapen, omdat een baby met haar lichaam en zijn verstand nooit zou kunnen falen in het leven. Shaw zou gereageerd hebben met de opmerking: "Ja, mijn beste, maar veronderstel nu eens dat het mijn lichaam zou hebben en jouw verstand?" Shaw heeft dit ver haal later ontkend. Romola Nijinsky laat ons in het boek Nijinsky weten, dat Isadora ook aan haar man, de beroemde Ballet Russe danser, een dergelijk voor stel had gedaan. Nijinski zou alleen maar geglimlacht hebben, hij had geen woord van haar verzoek begre pen, omdat hij alleen Russisch sprak en haar vraag dus niet kon verstaan. Tijdens de tournee door Rusland, toen ze met Pim Noothoven van Goor onderweg was, probeerde zij ook Konstantin Stanislavski, de directeur van het Moskouse Kunst Theater, te verleiden. Het is bekend, dat Stanislavski sterke gevoelens voor haar had, maar toch wist hij niet goed wat hij hier mee aan moest. Isadora schreef hierover in haar autobiografie: "Toen het mij was gelukt hem dichter naar mij toe te trek ken, week hij achteruit, keek mij diep ontsteld aan en zei: 'Maar wat doen we met ons kind?' 'Welk kind?' Ons kind natuurlijk.'Wat moeten we daarmee doen? Ja, zie je, ik zou 't nooit goed vinden, als het werd groot gebracht buiten mijn jurisdictie, en dat zou toch niet gaan bij mijn tegenwoordige huishouding.De buitengewone ernst waarmee hij dat kind behandelde, was te veel voor mijn zin voor humor en ik schaterde het uit, waarop hij heel ongelukkig keek, heenging en in vliegende vaart de hoteltrap afliep." "Vele jaren later vertelde ik deze geschiedenis met Stanislavski aan zijn vrouw, die zalig van blijdschap uitriep: 'O, maar dat is net iets voor hem! Hij vat het leven zoo ernstig op.' Voor een paar personen heeft ze veel intensere ge voelens gekend: vooral voor Edward Gordon Craig, maar ook voor de miljonair Paris Singer en de Russi sche dichter Sergej Jessenin. Met de laatste was ze zelfs enige tijd getrouwd. Dat was opmerkelijk, om dat ze altijd gezegd had nooit te zullen trouwen. Pim Noothoven van Goor (1881 - 1932) Hij was voor haar slechts één van haar vele opper- 17 Isadora Duncan tijdens haar dans (foto uit 1903-'04) Land van Lochem 2008 nr. 1

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Land van Lochem | 2008 | | pagina 17