'Beter is het genot van het ogenblik dan de smart die eeuwig duurt' Isadora Duncan en 'Pim' Noothoven van Goor op 'De Heest' bij Lochem Eddy ter Braak "Op een middag kwam hij bij mij binnen: mooi, goedig, jong, blond, in de puntjes gekleed. Hij zei: "Mijn vrienden noemen mij Pim." Ik zei: "Pim, wat een lieve naam! Bent u kunstenaar?" "O, neen" riep hij uit, alsof ik hem van een misdaad had beschuldigd. "Wat heb je dan? Een groot idee?" "O, hemel neen. Ik heb helemaal geen ideeën." "Maar een levensdoel?" "Och, welnee." "Maar wat doe je dan?" "Niets." "Maar je zult toch wel wat doen?" "Ja", antwoordde hij nadenkend, "ik bezit een heel aar dige verzameling snuifdoozen uit de achttiende eeuw." Dit was het geneesmiddel. Ik had een contract geteekend om in Rusland te dansen. Het was een lange, uitgebreide tourneé die niet alleen Noord-Rusland omvatte, maar ook Zuid-Rusland en den Kaukasus en ik hield niet van lange reizen alleen te maken. "Ga je met me mee naar Rusland, Pim?"" Zo beschreef in 1927 de Amerikaanse danseres Isadora Duncan in haar autobiografie Mijn leven haar kennismaking in 1907 met Pim. Het heeft lang geduurd voor haar biografen (en dat zijn er al vele geweest) er achter waren, wie deze Pim nu wel was. Isadora had het in haar boek alleen maar over Pim en over een achtergrond van tulpen. Daaruit kun je concluderen, dat Pim een Nederlan der moet zijn geweest. Maar het is lang bij gissen gebleven. Een enkele biograaf heeft zelfs het ver moeden geuit, dat ze hem had verzonnen, omdat het haar beter uitkwam in haar verhaal. Om die reden had ze in haar boek de waarheid wel vaker naar haar hand gezet. Pas in 2000 werd voor het eerst buiten ons land in een publicatie over Isadora de naam Pim Noothoven van Goor volledig gebruikt. Dat was in de omgeving van Lochem wel anders. Daar wist men al sinds haar aanwezigheid op huize 'De Heest' in 1907 van de relatie tussen hen beiden. Deze kennis is echter nooit verder gekomen dan ons land, waar in de jaren zestig van de vorige eeuw re gionale schrijvers als J.J. Hooft van Huysduynen, Jan Harenberg en Willy Heitling in artikelen over 'De Heest' over de aanwezigheid van Isadora en Pim in het huis schreven. Maar daar heeft de wereld buiten onze streek nooit kennis van genomen. Vandaar de opmerkelijke internationale onbekendheid tot 2000. Isadora Duncan (1877 - 1927) Isadora maakte rond 1900 een weergaloze indruk op haar tijdgenoten. Dat kwam niet alleen door haar kunstenaarschap, maar ook door haar privéleven. Nog steeds geldt ze als het symbool bij uitstek voor het vrijheidsstreven van de Nieuwe Kunst in de dans. Ze brak als danseres met de strakke normen van het klassieke ballet. Deze dansvorm beschouwde ze als een keurslijf, dat het lichaam misvormde en de be zieling blokkeerde. Isadora streefde juist naar maxi male vrijheid. Daarom danste ze, heel ongebruikelijk in haar tijd, zonder korset (ook bij balletdanseressen toen nog in zwang), op blote voeten, met loshangend haar en in een soepel Grieks gewaad. Ze zocht in haar dans naar een synthese tussen de natuur, de schoonheid en de kunst en naar natuurlijke dans- houdingen zoals ze die zag op de vazen uit de Griekse oudheid. Voor haar was de relatie tussen (klassieke) muziek en dans heel belangrijk. De muziek diende voor haar als een katalysator die de emoties moest vrijmaken, die in haar dans werden uitgedrukt. De 'balletomanes' moesten niets van haar 'amateurisme' hebben en musici weigerden nogal eens voor haar te spelen, omdat ze de klassieke muziek 'misbruikte' voor haar dans, maar de artistieke elite van haar tijd droeg haar op handen. In de 'Nieuwe Rotterdamsche Courant' stond op 28 16 Land van Lochem 2008 nr. 1

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Land van Lochem | 2008 | | pagina 16