den dakgoten. Aanvankelijk vinden we deze elementen nog bij panden, die wat betreft de gevelbehandeling en de vensterafsluitingen de neorenaissance vormentaal hand haven, zoals bij de rond 1905 ge bouwde villa's aan de Nieuweweg en de Haitsma Mulierlaan in Lochem. Rond 1900 liet men deze voorzichtige aanvang van de Chaletstijl (in stedelijke gebieden ook wel stadsvakwerkstijl ge noemd) ook los op de bouw volumes en de gevels. Er ontston den ingewikkelde plattegronden, waarbij de kern van de huizen schuil gaat achter serres, al dan niet hangende erkers, veranda's of combinaties van deze elementen. De ver overstekende daken heb ben een ingewikkelde vorm en zijn rijk voorzien van houten ornamenten. Boven de in vakwerk uitgevoerde topgevels zijn vaak wolfeinden aan gebracht, die herinneren aan boerderijdaken en zo het landelijke karakter benadrukken. De houten onderdelen vertonen vaak een Jugendstildetaillering, die ook is terug te vinden in de glas-in-loodramen en de uitvoering van deuren en deurroosters. Bakstenen gevels met wit geschilderde speklagen werden soms, als ware het een negatief daarvan, gepleisterd uitgevoerd met bakstenen speklagen. Ook geheel in gekleurde steen gemetselde gevels waren populair, net zo als gepleisterde versierde lateibalken boven de vensters. Goede voorbeelden van deze stijl zijn in de gemeente Lochem te vinden aan onder andere de Barchemseweg, in de oudste delen van het villapark Berkeloord en in de dorpen Gorssel en Eefde. Rationalisme en de invloed van architect Berlage Op allerlei manieren werd gezocht naar nieuwe wegen in de bouw kunst. Zo ontstond rond 1900 een belangrijke stroming, die streefde naar een persoonlijke vernieuwing van de bouwkunst op grond van een rationele vormentaal. Het juk van de neostijlen moest worden af geschud. Pleitbezorger w as de be roemde architect H.P. Berlage, de belangrijkste pionier van de mo derne Nederlandse bouwkunst. Zijn voor de tijd rond 1900 revolutionaire bouwkunst, waar van de bekende Amsterdamse beurs het eerste en belangrijkste voorbeeld is, ging uit van een ei gen proportieschema en werd be paald door het sterk benadrukken van het dragende karakter van mu ren, pijlers en bogen. Berlage had De Beurs van Berlage in Amsterdam, foto uit cïïcal9Ö0 grote moeite met het overvloedig geornamenteerde en verhullende van de neostijlen. Aanvankelijk had hij zelf ook in deze stijlen gebouwd, zoals de door hem ontworpen villa's aan de Nieuweweg nog illustreren. Wat hem het meeste stoorde, waren de vele, vaak in serie gemaakte ornamenten in minderwaardige materialen als stuc, terracotta of zink, die de werkelijke architectuur verhulden. Het waren onderdelen, die niets aan de architectuur toevoegden en geen functie hadden. Voor Berlage telde in de eerste plaats de functie en het gebruik van het gebouw, van waaruit hij het totaal ontwierp. Alle onderdelen hadden hun eigen plaats in zijn architectuur en toonden hun functie onverbloemd. De zware bakstenen muren waren de dragers, vensteropeningen waren klein en daar geplaatst, waar ze nodig waren. Ornamentiek werd verdrongen naar die plaatsen, waar ze functioneel kon zijn: boven 17 Dubbele villa in chaletstijl aan de Haitsma Mulierlaan in Lochem Amsterdam, foto uit circa 1900 Land van Lochem 2007 nr. 2

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Land van Lochem | 2007 | | pagina 17