Unieke openstelling Prins Bernhard-kamer op Paleis Het Loo Kinderen van Oranje Van 29 juni tot en met 29 augustus aanstaande wordt voor het eerst in de geschiedenis van Paleis Het Loo de Prins Bernhard-kamer opengesteld voor publiek. De herinrichting van de zitkamer van de prins toont de situatie in de naoorlogse jaren. Paleis Het Loo in Apeldoorn is generaties lang het officiële zomerverblijf geweest van het Nederlandse staatshoofd. Vanaf hun huwelijk in 1937 namen prins Bernhard en prinses Juliana hun intrek op Paleis Soestdijk, maar verbleven daarnaast gedurende de zomermaanden geregeld op Het Loo. Een aantal vertrekken in Paleis Het Loo werd speciaal voor prins Bernhard ingericht, waaronder een zitkamer en werk kamer. In 1952 werden deze kamers door binnenhuisarchitect Willem Vreede gemoderniseerd en aangepast aan de wensen van de tijd. De zitkamer werd onder meer voorzien van nieuwe wandbetimmering en stoffe ring, alsmede van 18de eeuwse geschilderde behangsels. In het vertrek kwam eigentijds meubilair te staan, zoals een zithoek en een tijdschriftenkast. Bij de restauratie van Paleis Het Loo en de openstelling als museum in 1984 zijn de kamers van prins Bernhard niet opgenomen in de bezoekersroute van opengestelde vertrekken. De inboedel werd overgebracht naar Paleis Soestdijk en het museumdepot. Inmiddels is het mogelijk om de oude situatie van de zitkamer weer tijdelijk te herstellen en kan de bezoeker deze zomer een indruk worden gegeven van de woonomgeving waarin de prins graag op Het Loo verkeerde. De Prins Bernhard-kamer bevindt zich in de Westvleugel van het paleis en is van 29 juni tot en met 29 augustus 2007 te bezichtigen voor publiek. Vorstelijke kinderportretten, toen en nu In Paleis Het Loo is van 7 oktober 2007 tot en met 6 januari 2008 een tentoonstelling van vorstelijke kinderportretten uit de 16de tot en met de 20ste eeuw te zien. Om alle aandacht naar het kind te laten uitgaan is gekozen voor portretten waar de kinderen alleen - zonder hun ouders - op zijn weergegeven, tot op circa twaalfjarige leeftijd, het moment waarop zij vroeger als volwassen werden beschouwd. Prinsen en prinsessen van Oranje zijn niet alleen de oogappeltjes van hun ouders, maar vaak ook van het hele Nederlandse volk. Daarom zijn zij van jongsaf aan veelvuldig geportretteerd, op schilderijen en tekeningen, later ook in foto- en film beelden. Sommige portretten waren er alleen voor het plezier van de ouders en de naaste familie, andere werden bewust naar buiten gebracht om bij de bevolking de aandacht te vestigen op de jonge prins of prinses. Kinderportretten konden ook voor PR-doeleinden worden ingezet, wanneer de omstandigheden daar om vroegen, zoals bijvoorbeeld met de illegale dropping van foto's van de Oranjeprinsesjes tijdens de Tweede Wereldoorlog. De meer dan vijftig schilderijen en tekeningen zijn in acht thema's gerangschikt, waardoor naast de vorstelijke status en toekomstverwachtingen van de prinsjes en prinsesjes ook andere aspecten belicht worden, zoals hun opvoeding en opleiding, omgang met dieren en de natuur, spel en speelgoed en de verhouding met broertjes en zusjes. Natuurlijk zijn alle kinderen voor het portret op hun fraaist uitgedost; de meisjes hebben hun mooiste jurkjes aan, de jongens dragen vaak een militair tenue. Ook worden er schilderijen getoond waarop het kind in niet- alledaagse kleding vereeuwigd is. Deze portretten hebben vaak een diepere, op het eerste gezicht niet voor de hand liggende, betekenis. Doorslaggevend in de keuze van de portretten is echter de hoge kwaliteit van de aantrekkelijke kunstwerken, zodat deze tentoonstelling een feest voor het oog van jong en oud belooft te worden. Voor de expositie worden belangrijke bruiklenen uit vorstelijke en museale collecties in binnen- en 12 Land van Lochem 2007 nr. 2

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Land van Lochem | 2007 | | pagina 12