waarmee het geheel in hoge mate is verrijkt". De pauzeplek, het fonteinbeeld en natuurlijk ook de school waaraan menig onderwijsgevende en scholier met weemoed aan terug zal denken! Wie was Willen Berkhemer? Willem Hendrik Berkhemer, werd geboren op 6 no vember 1917 te Jakarta (Batavia) en overleed op 21 mei 1998 in Bilthoven (De Bilt) na een heel productief Gespaard Maarniet alles wordt of is gesloopt. Eenzaam staat nog na de afbraak het grote, 4 meter hoge fonteinbeeld op de pauzeplaats, dat op aandrang van de monumenteneommissie van Loehem in opdracht van de gemeente gespaard bleef. De door Willem Berkhemer van 1961-1962 ontwor pen en vervaardigde fontein, heeft de vorm van asym metrische gestapelde bakken van marmer met daar tussen "trommels" naar voorbeeld van antieke zui len. Vanuit de kern van wat eigenlijk een cascade beeld is, wordt water naar boven gevoerd, waarna het water van bak naar bak trapsgewijs naar bene den vloeit. Een compositie van vallend water en mar mer. De vormen uit marmer werden zonder hulp middelen door de beeldhouwer en zijn helpers met de hand gehakt. Als leidraad diende een door Berkhemer in zwarte was geboetseerd voorbeeld, waarvan koperdraden de gang van het water mar keerden. Zo'n groot beeldhouwwerk kon niet in zijn Arnhemse atelier vervaardigd worden. Daarom week Berkhemer uit naar één van de werkplaatsen van Van Stokkum's natuursteenhandel te Venlo. Laatstge noemde leverde ook het marmer. leven. In eerder genoemd schoolblad De Enterhaak zegt hij over beeldhouwen en zijn beroep als beeld houwer het volgende: "denkend aan beeldhouwkunst van vandaag (1962) voel ik het als een gemis dat de meeste kunstenaars weinig in steen houwen. Het hakken in steen vergt veel tijd, een langdurige verdieping in één onder werp, een geduldig speuren naar de mogelijkheden, een rekening houden met de beperkingen van de steen, en ik denk dat de snelheid, een kenmerk van onze tijd, op de cultuur van het beeldhouwen een slechte uitwerking heeftAls inspiratiebronnen van zijn werk noemt Berkhemer de abstracten en abstraherenden uit de eerste helft van de 20e eeuw zoals: Brancusi, Archipenko, Mondriaan en Arp. Niet de minsten dus! Hun erfenis combineerde Berkhemer met de bewer king van het materiaal waarmee hij zich innerlijk ver bonden voelt: de harde steensoort. Heroïsch beeld De liefde voor beeldhouwen en de bevlogenheid voor zijn vak die Berkhemer in de fontein heeft gelegd heeft een journalist(e) enkele jaren later (1964) opgepikt. Hij/zij schreef: "Het beeld staat pal als een rots. Het 8 Het abstracte, verticale fonteinbeeld van W.H. Berkhemer in contrast met de horizontale lijnen van het gebouw. Archief mevr. A.R. Moora-Klokgieters Land van Lochem 2007 nr. 1

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

Land van Lochem | 2007 | | pagina 8