stadje aan de Berkelstroom,
verwacht weer vele vreemdelin
gen. In de straatjes wapperen
de vlaggen en bij het Volkshuis
is het een drukte van mensen,
die ter receptie gaan, belegd
door de arbeiders muziek
vereniging Advendo ter ere van
haar 25-jarig bestaan..." Op
die receptie sprak ook de be
schermheer E. Franken:
"Advendo, Aangenaam Door
Vermaak En Nuttig Door Oefe
ning, maar voor een kwart
eeuw was het vermaak en was
het niet altijd aangenaam naar
de vereniging te luisteren. De
eerste drie woorden zou ik dan
ook willen veranderen in Am
bitie Dwing Vooruitgang en de
laatste vier door Erger nooit
Den Orkest-dirigent.
De jaren dertig
In 1934 trok Advendo weer eens
naar een concours, dit maal in
Barchem, dat met zijn korps
Crescendo het 12% jaar bestaan
vierde en daaraan een zomer
kermis en een Marsch-wedstrijd
had verbonden. Het resultaat voor
Advendo was een eerste prijs
met 107 punten.
Directeur Bijnevelt bleef in deze
periode arrangeren en compone
ren. Enkele van zijn werken: een
bewerking van het Adagio
Cantabile van Beethoven (1934),
Andante en Scherzo van
Schubert (1935), Ingeborg
Marsch M. Bijnevelt (genoemd
naar zijn dochter) (1935), Ro
mance voor Hobo en Tenor
saxofoon met orkest M. Bijnevelt
(1936), De Slavische Dansen
No. 4 en 6 van Dvorak arr. M.
Bijnevelt (1936), Recitatief en
Aria uit Rinaldo van Handel
(1937).
Een belangrijk concours was dat
te Vaassen op 27 juni 1937. Op
een zeldzaam fraai concours
terrein op het grondgebied van
kasteel De Cannenburgh zoals
Het Maandblad schreef, speelde
Advendo in de Ere-Afdeling Har
monie de verplichte nummers
L'Arlésienne eerste suite van
Bizet en de Valse des Fleurs van
Tsjaikowski. In het kritisch ver
slag van juryleden Eduart Flipse,
F. Hantzsch en Louis de Moree
stond onder meer: "Dit corps gaf
van de beroemde Suite van
Bizet een voortreffelijke vertol
king. De zuiverheid, de klank
en de zeer muzikale voordracht
stonden op het hoogste niveau.
De enkele vlekjes in deze uit
voering namen den zeer goe
den indruk niet weg, alhoewel
we het niet in alle tempi eens
waren.." Het resultaat: 110 pun
ten, eerste prijs met onderschei
ding en promotie naar de toen pas
ingestelde Vaandelafdeling, de
hoogste trap dus.
Bij het eerste abonnements
concert op 6 november 1937 in
de schouwburg werd medewer
king verleend door zangsoliste
Bergitte Blakstad (alt).
Op 29 juli 1938 vond een voor
Lochem belangrijke gebeurtenis
plaats: op deze dag werd het
Openluchttheater De Zandkuil
officieel geopend door burge
meester R. van Luttervelt. De
feestelijkheden werden
opgeluisterd door de beide Lo-
chemse muziekkorpsen Aeolus
en Advendo.
Het 30-jarig jubileum in 1938
en een groot succes in 1939.
In 1938 werd uitvoerig stilge
staan bij het 30-jarig jubileum van
Advendo. De Lochemsche Cou
rant van maandag 14 november
besteedde er zelfs op de voorpa
gina aandacht aan. Zo lezen we
naast alarmerende kranten
koppen als "Goebbels vindt het
nog niet erg genoeg" en
"Goring eist miljard mark
boete van de Joden in een ver
slag van het feestconcert: "Een
volgepropte zaal, bloemstuk
ken op het toneel, de aanwe
zigheid van tal van leden van
de Needse, Nijverdalse en
Diepenheimse muziekvereni
gingen wezen later avond bij
binnenkomst hen die dit nog
niet wisten erop, dat het con
cert dat Advendo ging geven,
een bijzonder concert zou zijn.
Een feestconcert zou het wor-
25
Bestuur van Advendo in 1935 (inzet dirigent M. Bijnevelt). Van links naar rechts:
B. Thomasson, G. Thomasson, H. Assink en A. Wormeester. Daarachter: Van
Linschoten, H. Hofmeyer en E. Asjes. (Coll. Advendo.)
Land van Lochem 2003 nr. 2