m 10 Mei lödl. MKllVS- F.V JÉ ADVERTENTIE-BLAD IV0. 19. MS ;Vv *3Wm Wat willen «Ie Socialisten? f\h& HALEIDOSKOOP ZWOLLE, REVENTES5 Dit blad verschijnt geregeld alle Zaturdagen. De prijs van het abonnement is voor Zwolle, Deventer, Zutphen en Apeldoorn 75 cent in de drie maanden overal elders franco per po» 187l/2oent. Alle post', kantoren nemen bestellingen aan. De pr(js der Advertentiën is van 6êa tot vijf regels 50 cent, en 10 cent voor eiken meerderen regel, be halve óoeent zegelregt bij iedere plaatsing. •,V~ ZUTPHENAPELDOORN. De Adverteotifn moeten vóór Vrijdag middag ie uur ter Drukkerij te Deventer zijn ingezonden. Alle toezendingen voor dit blad bestemd moeten franco geschiedenhetzij door bemiddeling der Post kantoren, of te Zwolle bij W. E. J. Tjeenk Willmk; DeventerA. Ter Gus.vis; Zutphen, J. II. Mellwk; ApeldoornB. Gunnikg. [Vervolg). Wij hebben gezienwat een eerste vereischte is van den heilrijken staat, die onder den naam van socialistische repu bliek het geluk van het volk voor nu en altoos op onwrik bare grondslagen zal vestigen, namelijk dat het volk zelve als soeverein regereen zulks onmiddelijk en zonder eenige tusschenkomst van vertegenwoordiging of' opdragt. De poli tieke republiek, de Amerikaansche zelfs, is niets waard, want het volk is de regering niet, het heeft eene regering. Het denkbeeld eener regering, welke niet het volk is, welke hooger staat dan het volk, en tot taak heeft het te leiden is het denkbeeld van een Geest, die de ruwe materie elfent en vormt, dat is de godsdienstige en monarchische onge rijmdheid, waar de republiek, tegen kampt, dat is Jehovah, dat is de monarch, de symbolische vertegenwoordiger der Voorzienigheid op aarde. De republiek, namelijk de socia listische, is geene allegorie, zij heeft niets symbolieks, zij is de zaak zelve, zij vertegenwoordigt niets, zij is de natuur lijke inrigting van het lot mondigheid gerijpte leven. Het denkbeeld eener overdragt der souvereiniteit aan eenige verkozenen is volstrekt monarchaal en geheel verkeerd. De vrije mensch kan zich niet ontdoen van zijne souvereiniteit en nooit onder het- juk van zijne uitgebragte stem vervallen. De vertegenwoordiging is de huichelarij, de. monarchie onder het masker der republiek. De socialistische republiek heeft hare gedelegeerden hare zaakwaarnemers, maar zij kiest ;h geene heeren om hare souvereiniteit te repraesenteren .j kiest zich dienaren en geeft hun een bepaalden lastbrief ia maakt hen voor ieder votum veiantwoordelijk. De verza meling der verkozenen is geen souvereinstaat niet boven het volk. In 't algemeen beslaat er niets boven den vrijen mensch, volstrektclijk niets, zelfs geene versteende grondwet. Maar hiermede is de zaak niet voltooiddit is slechts de politieke zijde van het socialistisch vraagstuk nu komen de e:schen van de maatschappelijke zijde. Want, was het vroe ger om revolutionair te heeten genoeg republikein te zijn, zoo goedkoop is die titel niet meer, thans is er geen ander revolutionair dan de socialist. Geen mensch wordt gedwon gen revolutionair tc zijn maar die zich onder de banier der revolutie schaart, neemt daardoor alles wat uit het beginsel volgt aan, en mag niet vergeten, dat ook de revoltie ver bindt (1). Hij, die het geringste titteltje van de christelijke, feudale, of Koorasche wereld wil behouden, is geen revolutionair- integendeel zal hij vroeger of later een vijand der beweging worden. De revolutionaire idee van onzen tijd is volstrekt onbestaanbaar met de bestaande Europesche inrigting. Er moge komen, wat wil, maar van twee zaken is slechts eene (I) Wij volgen bij deze opgave der kenmerken van liet socialisme geenszins een dolzinnig bulletin, of een opgewonden dagblad, maar de bedaarde, koele beschouwingen welke een reiziger lusscfien bet ver haal zijner waarnemingen invleélit. mogelijk: of de oude Europesche inrigting zal zich staande houden en dan is het met de Europesche revolutie gedaan of het socialisme zal de overhand verkrijgen, en dan vervalt de gansche politieke, staathuishoudelijke en godsdienstige in rigting van Europa. Gewoonlijk meent men, dat de sociale republiek geen an der doel heeft, dan de vraag van het kapitaal en den arbeid te regelendan de menschenplagerij in al hare beschaafde vormen af te schaffen. Dat is eene dwaling. De staathuis houdkundige vragen, hoe gèwigtig zij zijn, maken slechts een deel uit van het geheel der organiserende en kritische ideeën die niet slechts het misbruik van het eigendom zoeken te vernietigen, maar ook al wat ruvmarchaal wat cki iotolïjk wat feudaal, wat Roomseh is, zoowel in het openbare als in het bijzondere leven, zoowel in de regering ais in de denkwijze en de moraal willen uitroeijen. De vernietiging van het gezag is de eerste en onvermijde lijke pligt der republiek, die niet bestaat zonder vrije nien- schenhet gezag doodt de bestemming van den onafhanke- lijken geest. Dc republiek behoeft geen anderen grondslag dan de noodzakelijkheid van het gemeenc welzijn zij ver klaart en ontwikkelt de natuurlijke voorwaarden der vrije menschel ij-ke vereenigingdie zoo waar, algemeen en begrij pelijk zijn, dat iedere maatschappij zonder dezelve onmogelijk wezen zou en ineen zou storten. Met de monarchie zoo als ook met de godsdienst is zelfs het ware begrip van zedelijk heid onbestaanbaarde passive gehoorzaamheid heft met de verantwoordelijkheid tegelijk de zedelijkheid op; het gezag is de ontkenning van alle mcnschelijke waarde en zelfstandig heid zoo als het geloof de ontkenning van alle nadenken is. De heerscher is het cenige zedelijke wezen wijl hij de ee nige vrije is. Maar het grondbeginsel der replubliek is de gelijkheid; zij kent niets hoogers en niets lagers-, hare gods dienst is de mensch haar God is dc mensch en zij heeft geene andere goden. Men zou zeggen: dat alles is te dwaas, dan dat met .ernst aan de verwezenlijking zou gedacht worden; wanneer het soci alisme zulke buitensporige eischen aan zijne volgelingen doet, dan is er weinig vrees dat zij talrijk genoeg zullen worden om ernstige beroeringen te veroorzaken. Maar wij zijn nog niet ten einde met onze opgaven van wat de .socialisten wil len wij gaven slechts de besluiten der redenerende mannen van de partij op; maar zij heeft ook hare practische mannen, die zeer goed weten dat er veel te veel gezond verstand ook in Frankrijk isdan dat zulke beginsels op eenigen duur van heerschappij zouden kunnen rekenen en er niet meer van gebruiken dan noodig is om zekeren glimp van gegrondheid te geven aan hunne vijandelijke pogingen tegen staat en maat schappij. Deze laten het niet bij den theoretischen poespas, maar hebben nog andere eischcn aan de volgelingen hunner banier. Het eigenlijk gepeupel en in 't algemeen de geringe man

Periodiekenviewer van Erfgoedcentrum Zutphen

De Kaleidoskoop (1846-1851) | 1851 | | pagina 1